En

بازدید: 801

گزارش برنامه صعود به قله پازنان(بیرمی) بوشهر

بهمن ماه ١٤٠١

باشگاه :آرش شیراز        سرپرست برنامه : آقای سعید سلطانفر      تعداد اعضا: 13 نفر

تاریخ :27 و 28 بهمن ماه  وسیله نقلیه : یک دستگاه مینی بوس

قله: بیرمی بوشهر               رشته کوه : زاگرس                           وضعیت اب و هوا: نیمه ابری و مه آلود در صبحگاه

منطقه و جبهه صعود: روستای گشی،جبهه شمالی تنگ روان      چشمه در مسیر: فقط یک چشمه در ابتدای مسیر

مسیر: عمدتا پاکوب دارای هفت خان با شیبهای متفاوت

مسافت پیمایش : رفت و برگشت در حدود 22 کیلومتر     ارتفاع قله: 1960 متر             ارتفاع پای کار:355 متر از سطح دریا

نوع مسیر: پاکوب          پوشش آنتن دهی موبایل: آنتن دهی در  اکثر مسیر

محل شب مانی:فاقد پناهگاه(دارای خانه کوهنورد در مبداء صعود)              بهترین فصل صعود:زمستان

پوشش گیاهی: در این منطقه درختان و بوته ها و گیاهانی نظیر بنه،کلخنگ،بادام کوهی،تنگز،درمنه،آویشن قیچ و گنزه وجود دارد

گوناگونی جانوری : پلنگ،کل،بز،قوچو میش،روباه،شغال،گرگ،کبک،تیهو،فاخته و انواع گجستان و ... پوشش جانوری منطقه است.

میزان سختی مسیر (براساس سیستم یوسمیتی): 3 از 5

سرپرست برنامه: سعید سلطانفر

بانوان: فاطمه گوهری زهرا گوهری مریم جهانگیری فاطمه رضایی فرشته ارجی لیلا محمدپور ساناز بندانی نجمه اسکندری

آقایان: وحید سلطانفر- شایان اسماعیلی- حیدر ابراهیمی- حمید پوربهی وحید حاتم پور

در منتهی الیه جنوبی رشته کوه زاگرس کوهستانهایی سرسخت و صخره ای وجود دارد که با وجود ارتفاع کم،دست یافتن به آنها کاری سهل و آسان نیست.یکی از این کوهها کوه بیرمی است.این کوهستان صخره ای،به شکل خط الراسی است که چندین قله به ارتفاع تقریبی 1500 تا 1960 متر را در خود جای داده است و در میان آنها پازنان(بیرمی) بلندترین آن‌ها و بام استان بوشهر است.

برای رسیدن به این قله باید بعد از عبور از برازجان به سمت شهرستان اهرم و بعد به سمت منطقه خاییز و در نهایت روستای گشی حرکت کنید.

این برنامه در تاریخ ۲۷ و ۲۸ بهمن ۱۴۰۱ اجرا شد.

بعد از هماهنگی های انجام شده ظهر روز پنج شنبه ۲۷ بهمن به اتفاق 12 نفر از همنوردان از شیراز به سمت استان بوشهر حرکت کردیم.در مسیر ناهار را در رستورانی در کنارتخته میل نمودیم و سپس بعد از عبور از برازجان و تغییر مسیر به سمت اهرم که دارای نخلستان‌ها و مزارع تنباکو بودند در جاده ای کوهستانی باریک و پر پیچ و خم، ساعت 17:30 به روستای گشی رسیدیم. طبق هماهنگی‌های قبلی خانه کوهنورد جهت اسکان در نظر گرفته شده بود و مسئول خانه کوهنورد جناب آقای گلستانی با خوشرویی از ما استقبال کرد و یکی از سالن‌های این مکان جهت اسکان تیم ما در اختیارمان قرار گرفت و در آنجا مستقر شدیم.یکی دیگر از همنوردان نیز که ساکن بوشهر بود در این محل به جمع ما اضافه شد و جمع همنوردان به 13 نفر رسید.

بعد از صرف شام و بستن کوله ها با اعلام سرپرست، ساعت ۹ شب خاموشی اعلام شد . بعد از استراحت و خوابی کوتاه اما مفید راس ساعت ۱:۳۰ دقیقه بیدار و پس از آماده شدن و صرف صبحانه ای مختصر ، راس ساعت ۲:۳۰ دقیقه بامداد جمعه مورخ ۲۸ بهمن ماه پس از نرمش وگرم کردن در هوایی ابری وارد مسیر زیبای صعود به قله شدیم.

مسیرپیمایش برای صعود به قله به غیر از چشمه ای که در ابتدای مسیر وجود دارد فاقد چشمه می باشد و در فصول گرم و آفتابی حداقل به سه لیتر آب نیاز است و بر همین اساس همگی تیم حداقل این میزان آب را به همراه داشتیم.

کوه بیرمی دارای هفت خان می باشد که خان‌ها به صورت پلکانی و در امتداد هم قرار دارند که خان اول و سوم از بقیه خان‌ها شیب تندتری دارند.

ابتدای مسیر پیمایش تا قبل از رسیدن به خان اول از میان نخلستانهای زیبا و سربه فلک کشیده می گذرد که باعث می شود مسیر را کمتر متوجه شویم. بعد از طی مسافت ابتدا، خان پر شیب و صخره ای  اول شروع شد که در این خان هوا به شدت مه آلود بود به طوری که در بعضی قسمتها به زحمت امکان دید بیش از چند متر از مسیر وجود داشت. نکته حائز اهمیت این صعود این بود که تمام مسیر رسیدن به قله را با تصمیم به جای سرپرست به صورت پیوسته و استراحت‌های کوتاه اما با سرعت مناسب طی شد. تیم ما شاهد طلوع زیبای خورشید در یک روز نیمه ابری در هوای بسیار لذت بخشی بود که تلاقی ابرها و طلوع منظره فراموش نشدنی را برای ما رقم زد.

در ادامه با طی مسیر وعده غذایی صبحانه در حوالی ساعت ۷ صبح در خان پنجم صرف شد و در حدود ساعت ۹:۳۰ خان هفتم را پشت سر گذاشتیم و به خط راس رسیدیم.منظره جنگل ابرها از بالادست منظره ای زیبا و فراموش نشدنی برای ما داشت که اصلا انتظار دیدن چنین منظره ای در جنوب کشور را نداشتیم.

پس از استراحتی کوتاه خط الراس منتهی به قله بیرمی را در مسیری کم شیب و ملایم با چشم اندازی فوق العاده طی کردیم که سرانجام در ساعت ۱۰:۳۰ دقیقه کلیه نفرات در سلامت کامل به قله رسیدیم.

بعد از توقفی حدودا یک ساعته بر روی قله و گرفتن عکسهای تکی و تیمی در حدود ساعت 11:30 به سمت پایین حرکت کردیم ، طی طریق برگشت با توجه به شیب و صخره ای بودن مسیر مخصوصا خان سوم و اول میبایست با احتیاط انجام شود و در فاصله یکی از همین خانها در حدود ساعت 14 ناهار را نیز میل کردیم  و در نهایت ساعت ۱۸ همگی با روحیه عالی صعود و فرود این قله زیبا را به پایان رساندیم و بعد از رسیدن به خانه کوهنورد و تعویض لباس‌ها و جمع آوری وسایل در ساعت ۱۹ به سمت شیراز راه افتادیم.

نکته حائز اهمیت در این صعود و صعودهای قبل این است که حفظ محیط زیست بسیار حائزاهمیت است که متاسفانه عده ای از کوهنوردان هیچ اهمیتی به این موضوع نمی دهند و هیچ تلاشی در جهت حفظ این سرمایه تجدید ناپذیر نمی کنند و مورد بعد رعایت اخلاق کوهنوری در محیط آرامش بخش کوهستان مخصوصا در زمان گرفتن عکس با تابلو قله است که متاسفانه شاهد هجمه کوهنوردان جهت گرفتن عکس با تابلوی قله بودیم !!!

در پایان به امید اینکه همگی برای ساختن ایرانی آباد به دور از فقر و ظلم تلاش کنیم برای روزهای شاد