En
قله (قلعه) شهرک
شنبه 15 آبان 1400
    
بازدید: 3662
    

سرپرست برنامه: جناب آقای عباس جوانمردی

تاریخ: 02/03/1398               حداکثر ارتفاع: 2500 متر          مسافت پیمایش: 12.5 کیلومتر

مسیر صعود/فرود: دو طرفه         وسیله نقلیه: مینی‌بوس             تعداد همنوردان: 15 نفر           

فاصله تا شیراز: 93 کیلومتر        پوشش آنتن دهی موبایل: همراه با اختلال          

منطقه: ابرج روستای شهرک       وضعیت آب و هوای منطقه در تاریخ صعود: متغیر و نسبتا مطلوب

 

در سمت غربی شهر مرودشت و در میان دشت منتهی به سد درودزن، سه کوه منفرد دیده می شود که "سه تخت گزین" نامیده می شوند. برخی نیز اعتقاد دارند که کلمه مورد نظر "ستخر گزین" است و ستخر از کلمه استخر آمده و مراد کوه میانی است که استخری را در بالای آن ساخته اند. افراد محلی کوه شرقی را کوه شکسته (قلعه شکسته ) ، کوه میانی را استخر و کوه غربی را شاداب می نامند.کوه شاداب در کنار روستای شهرک درودزن قرار دارد و به آن قلعه شهرک نیز می گویند. در کتب قدیمی و کتاب آثار الاجم ، نوشته فرصت الدوله شیرازی، آن را با نام “قلعه اشکنون” نامیده‌اند.

مسیر رسیدن به این قله از جاده خروجی شمال شرق شیراز (دروازه قرآن) شروع می‌شود و از دو راهی پتروشیمی مرودشت، مسیر به سمت شهر رامجرد ادامه پیدا می‌کند و با گذر از رامجرد به منطقه زیبای ابرج رسیده و روستای شهرک آخرین توقفگاه خودروها و سرویس است. روستای شهرک دارای دو بخش بافت قدیمی و جدید است که بافت قدیمی خالی از سکنه است و تنها خرابه‌ای از خانه‌های قدیمی باقی مانده است و افراد محلی چند متری پایین تر در دامنه کوه در کنار باغات زیبای گردو و انار خود سکنی گزیده‌اند.

حرکت از شیراز با وسیله نقلیه مینی‌بوس رأس ساعت 05:15 از شهرک گلستان شروع و در حین  عبور از مسیر با سوار کردن همنوردان در ایستگاه‌های از پیش تعیین شده به سمت روستای شهرک راهی شدیم. ساعت 07:35 به محل مورد نظر رسیدیم و در همان مکان در کنار چشمه‌ای که در محل توقف مینی‌بوس بود در زیر سایه درخت توتی که در محل بود صبحانه خوردیم. با سوال از افراد محلی نام چشمه به "چشمه چنارک" معروف است. پس از صرف صبحانه ساعت 08:30 به سمت قله راهی شدیم. مسیر قله در ابتدا از بین کوچه باغی‌های بسیار زیبای روستا می‌گذشت و دمای هوا در آن ساعات بسیار مطبوع و لذت بخش بود. پس از 20 دقیقه پیاده روی در دامنه کوه گروه برای انجام حرکات کششی توقف داشت. به مدت 10 دقیقه حرکات کششی به سر گروهی یکی از دوستان انجام شد. و مسیر صعود به قله ادامه یافت. عمده مسیر به صورت پاکوب بود و علی‌رغم ظاهر دیواره‌ای مانند کوه مسیر دست به سنگ بسیار کم بود. پوشش گیاهی قابل اشاره مسیر گون کوهی، آویشن، درختان بادام کوهی، انجیر، بنه، توت و ارژن است. گروه به صورت منظم و با رعایت فاصله و ترتیب با عبور از مسیرهای رسیدن به قلعه در نهایت ساعت 11:40 به بلند‌ترین نقطه کوه رسیدیم. در بالای کوه دشتی بسیار پهناور، مسطح و زیبا قرار دارد که در گذشته برای پناه گرفتن از دست متجاوزین و دشمنان استفاده می‌شده و چون مسیرهای دسترسی به این دشت محدود هستند نگهبانی از این دشت بسیار ساده انجام می‌شده. هدف اصلی صعود رسیدن به چاه شاداب است که در قسمت شرقی این دشت قرار دارد. با حرکت به این سمت ساعت 12:30 به این چاه رسیدیم. این چاه در مسیر سیلابی کوه قرار گرفته تا ساکنین و پناه آوردنگان به کوه برای تأمین آب مورد نیاز خود مشکلی نداشته باشند. به دلیل مناسب بودن منطقه جهت توقف تصمیم گرفته شد تا برای صرف نهار در همان مکان بمانیم. پس از صرف نهار و استراحت حرکت به سمت پایین کوه از ساعت 14:30 آغاز شد. قبل از حرکت نیز چند عکس دست جمعی برای ثبت خاطرات گرفته شد. مسیر فرود همان مسیر صعود است که در جبهه جنوب غربی کوه است. به همین دلیل با توجه به موقعیت مکانی خورشید در آن ساعات تابش آفتاب کمی دمای هوا را افزایش داده بود. در نهایت ساعت 18:50 دقیقه به محل حرکت و توقف سرویس رسیدیم. دوستان در همان محل ساعتی را به استراحت و نوشین چای در کنار چشمه چنارک اختصاص دادند. پس از آن ساعت 20:00 به سمت شیراز حرکت کردیم و تمامی دوستان شادمان از یک صعود موفق دیگر روز خود را به پایان رساندند.

  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
shirane ژيلا نوريمند 19/1/1402
توضيحات عالي بود
shirane ژيلا نوريمند     j_nourimand@yahoo.com 19/1/1402
شماره مدير وب سايت رو ميخام