En
پنج شنبه 19 خرداد 1401

بازدید: 2954

سفرنامه ماسوله به ماسال

برنامه  ترکینگ ماسوله به ماسال در تاریخ 12 الی 15 خرداد 1401 در باشگاه کوهنوردی آرش شیراز به سرپرستی جناب آقای محمد محمدی برگزار شد.

ماسوله شهری تاریخی و گردشگری، در استان گیلان و از توابع بخش سردار جنگل شهرستان فومن است. ماسوله در منطقه جنوب غربی استان گیلان و در فاصله ۳۶ کیلومتری شهر فومن و ۶۰ کیلومتری شهر رشت واقع شده است.

ماسال شهری بسیار زیبا با طبیعت بکر، در میان اَبرها است. ییلاقات مرتفع و زیبای ماسال و مردم بسیار مهمان نواز و خونگرم ماسالی از دلایل اصلی انتخاب این شهر به عنوان قطب گردشگری گیلان میباشد؛ جنگل های هیرکانی که از آثار ملی دنیا به شمار می روند دور تا دور این شهر را احاطه کرده اند و باعث زیبایی دو چندان آن شده اند شهرستان ماسال در استان گیلان است. ماسال در ۵۰ کیلومتری مرکز استان گیلان؛ شهر تاریخی رشت قرار دارد. مردم این شهر به زبان تالشی سخن می‌گویند و سنت ها و آداب و رسوم کهن بسیار زیبایی دارند. این شهر در اکثر روزهای سال در میان ابر ها قرار دارد، به همین دلیل به آن لقب بهشت گمشده گیلان داده‌اند.

روز یکم

پیرو هماهنگی‌های انجام شده آغاز برنامه پیمایش از ساعت 14:30 دقیقه روز چهارشنبه 12 خرداد بود و تعدادی از همنوردان در ایستگاه یکم (میدان معلم شیراز) سوار بر اتوبوس شدند و تعدادی دیگر از دوستان نیز ساعت 15:15 در ایستگاه دوم (دروازه قرآن) به بقیه ملحق شدند. برنامه با اضافه شدن همه همنوردان در ایستگاه دروازه قرآن و گرفتن عکس یادگاری به صورت رسمی آغاز شد. در ابتدا بسیاری از همنوردان برای بار اول با یکدیگر آشنا می‌شدند و بسیاری دیگر نیز از قبل به صورت گروهی شرکت کرده بودند.

روز دوم

فاصله شیراز تا شهر ماسوله حدود 1300 کیلومتر می‌باشد و اتوبوس با طی مسیر در نهایت ساعت 12:00 ظهر روز 13 خرداد به ماسوله رسید. برنامه روز دوم استراحت در ماسوله و بازدید مختصر از این شهر زیبا بود که گروه پس از تفکیک لوازم مورد نیاز از لوازم دیگر و قراردادن آن‌ها در اتوبوس، پس از صرف نهار و اندکی استراحت در اقامتگاهی که در فاصله 4 کیلومتری از ماسوله و در کنار رودخانه‌زیبایی قرار داشت به سمت ماسوله حرکت کرد.

هوای بسیار عالی، طبیعت اعجاب انگیز و خیره کننده، لذت پیمایش مسیر را صد چندان کرده بود. گروه با قدری گردش و تفریح در شهر زیبای تاریخی ماسوله در نهایت ساعت 21:00 با مینی‌بوس به سمت اقامتگاه راهی شد و با صرف شام در آلاچیق‌های اقامتگاه مشغول استراحت شدیم.

روز سوم

بیدار باش روز سوم ساعت 05:00 بامداد بود و با بستن کوله‌ها ساعت 06:00 سوار بر نیسان‌هایی که از قبل هماهنگ شده بودند شدیم و به سمت ارتفاعات ماسوله و منطقه جلال آباد راهی شدیم. پس از طی مسیری حدودا 30 دقیقه‌ای به ابتدای مسیر پیمایش به نام خارند رسیدیم و به سرعت حرکت تیم به سمت دامنه کوه شاه معلم آغاز شد. زیبایی مسیر پیمایش در قالب کلام نمی‌گنجد و دورنمای قله کوه شاه معلم انرژی مضاعفی به دوستان تزریق می‌کرد.

استان زیبای گیلان انصافاً لیاقت صفت بهشت ایران را دارد. پوشش شبکه موبایل نیز از ابتدای مسیر کاملا قطع بود. مسیر پیمایش روز اول دارای شیب بود و هوای شرجی باعث افزایش تعریق می‌شد که با توجه به وجود چشمه در مسیر از نظر تامین آب مشکلی وجود نداشت. میزان افزایش ارتفاع روز اول حدود 800 متر بود و تمام مسیر پاکوب می‌باشد. ساعت 08:00 توقف کوتاهی در نزدیکی چشمه دولیچال جهت صرف صبحانه داشتیم و صرف نهار نیز حوالی 14:00 بود. در نهایت ساعت 18:00 به ییلاق چسلی رسیدیم که مکان مناسبی جهت برپایی کمپ و شب‌مانی است.

پس از استقرار در محل کمپ و قبل از برپایی چادرها جناب محمدی گروه را فراخوانده و در همان محل تمرینات کششی و یوگا را با همنوردان تمرین کردند که تاثیر بسیار زیادی در رفع خستگی دوستان داشت. ورود مه به منطقه در همان لحظات زیبایی وصف نشدنی را به محل کمپ داده بود.

با برپایی چادرها تعدادی از دوستان به استراحت پرداخته و تعدادی دیگر نیز با گشت و گذار در منطقه‌ای که چون بهشت برین حس و حال خاصی را به همه داده بود و لذت بردن از غروب خورشید تعدادی عکس گرفتند.

در نهایت پس از خوردن شام ساعت 11:00 در کمپ خاموشی اعلام شد و پرونده روز سوم به خوبی بسته شد.

روز چهارم

اعضای تیم ساعت 06:45 صبح بیدار شدند و با خوردن صبحانه و جمع کردن چادرها در نهایت ساعت 08:00 پس از گرفتن عکس یادگاری دوباره استارت حرکت زده شد.

مسیر برگشت عمدتا دشت و کوه بود و همراه با بده و بستان که در این روز حدودا 700 متر کاهش ارتفاع داشتیم. قبل از حرکت نیز سرپرست برنامه توضیحات لازم در مورد ادامه مسیر را ارائه کردند.

تعداد چشمه‌های مسیر برگشت کمتر است و هوای منطقه گرم‌تر. اما با این وجود چند چشمه در مسیر وجود دارد که می‌توان جهت پر کردن بطری‌ها از آب آن‌ها استفاده کرد. مقصد پیمایش پس از عبور از ییلاق چسلی رسیدن به روستای شالما و در نهایت روستای تاسکوه است. یکی از نکات قابل توجه در کوهستان‌های این منطقه که تفاوت زیادی با کوهستان‌های زاگرس دارد شیب بسیار زیاد سینه‌ کوه‌ها می‌باشد که باعث می‌شود پیمایش مسیر تنها از گرده‌ها و مسیرهای مشخص پاکوب مقدور باشد و توجه بیشتر به مسیر، عدم عبور از مسیرهای ناشناخته از الزامات پیمایش است. در ابتدای پیمایش حدودا یک ساعت در مسیر کوهستان پیمایش کردیم و سپس وارد جنگل شدیم. پوشش گیاهی انبوه و سایه‌ی گسترده درختان بی‌نهایت زیبا بود.

با ادامه پیمایش ساعت 14:30 در مکانی مناسب جهت صرف نهار توقف کردیم و با کمی استراحت ساعت 15:30 شروع به ادامه پیمایش کردیم. عمده مسیر پیمایش در جنگل‌های بی‌نظیر و بکر هیرکانی بود که زیبایی خیره کننده‌ای داشت و گویی در دل بهشت قدم می‌زدیم به گونه‌ای که هیچ‌کدام از ما نمی‌خواستیم این پیمایش با همه سختی‌ها به پایان برسد. در نهایت ساعت 18:00 به تفرجگاه آبشار چسلی رسیدیم که مکانی زیبا با جاده آسفالت بود که مکانی خانوادگی جهت تفریح می‌باشد.

با کمی استراحت در کنار رودخانه مجددا راهی شدیم و با 2 دستگاه نیسان به سمت اتوبوس که در روستای تاسکوه توقف کرده بودند رسیدیم. در صورتی که هدف تنها پیمایش مسیر باشد می‌توان در زمان کمتری این مسیر را طی کرد اما با توجه به دلبری طبیعت مسحور کننده، تعداد توقف‌های تیم زیاد بود و هر نقطه زیبایی خاصی برای گرفتن عکس داشت که گروه با هماهنگی سرپرست در نقاطی مناسب و ایمن جهت گرفتن عکس یادگاری توقف و استراحت می‌کرد.

بعد از مرتب کردن و تفکیک کوله‌ها سوار بر اتوبوس به سمت فومن راهی شدیم و شام را در رستورانی در فومن صرف کردیم و ساعت 12:00 شب به سمت شیراز حرکت کردیم.

روز پنجم

روز پایانی برنامه عمدتا در اتوبوس طی شد. اعضای گروه نیز پس از 5 روز صمیمیت بیشتری پیدا کرده بودند و طولانی بودن مسافت نمود کمتری پیدا می‌کرد. صبحانه را در اقامتگاهی زیبا در نزدیکی دلیجان صرف کردیم و نهار را در شهر اقلید. در نهایت اتوبوس ساعت 08:00 شب وارد شیراز شد و این سفر با کوله‌باری از خاطرات تلخ و شیرین به پایان رسید.

تعداد اعضای گروه: 25 نفر

سرپرست برنامه: آقای محمد محمدی

مسئول فنی: آقای محمد محمدی

سرقدم: آقای باقر فتاحی

اسامی آقایان:

امیر حسین اسماعیلی، امیر مهدی اکبری، پوریا آبسالان، سعید باقری، مهدی جیده، حسن جوکار، محمد حقیقت،  محمدرضا دهقان، ابوالفضل رضائی، محمدعرفان سجادی، وحید غضنفری، باقر فتاحی، حسن کاظمی، قاسم محمدی، جواد محمدی، ایلیاد مهماندوست، ایمان نداف فرد، جهاد نوری صادقی