En

بازدید: 4834

اطلاعات عمومی

نام سرپرست برنامه : جناب آقای عباس جوانمردی

نام برنامه :صعود به قلل سیچانی و حوض دال و دره بزکش              تعداد شرکت کنندگان : 12 نفر

تاریخ برگزاری برنامه :15/03/1400    وضعیت آب هوا: مطلوب        نوع وسیله نقلیه : مینی‌بوس

اطلاعات قله

نام قله: سیچانی و حوض دال             رشته کوه: زاگرس                           منطقه: سیسخت

ارتفاع مبدا حرکت: 2977     حداکثر ارتفاع:4360                                   مسافت پیمایش رفت و برگشت: 15 کیلومتر

جبهه صعود و فرود: صعود دره سیچانی فرود دره بزکش                              مسیر: عمدتا پاکوب

آنتن دهی مسیر :همراه با اختلال در طول مسیر و مناسب بر روی قله نوع        وجود چشمه : بله

پوشش گیاهی :گون، ارژن، بادام کوهی، زرشک، ووهل

میزان سختی مسیر (براساس سیستم یوسمیتی): 3 از 5

اطلاعات دسترسی به قله

نام استان: کهگیلویه و بویر احمد        نام شهر :سیسخت              نزدیک ترین روستا: -

فاصله تا شیراز: 200 کیلومتر             نزدیک ترین درمانگاه :درمانگاه سیسخت

فرهنگ و زبان روستاییان محلی :فارسی، لری

وجه تسمیه نام قلل صعود شده:

سی چانی (۴۱۹۰ متر): به تعبیری به نام موش در ترکی می‌باشد و به تعبیر دیگر به علت اینکه سه قله در کنار هم هستند به سه چانه خمیر نان نیز تشبیه شده‌است، که به اختصار به آن سیچانی می‌گویند.

حوض دال مرکزی (۴۳۵۰ متر): به علت وجود شکل حوض مانند زیر قله «سمت غرب پناهگاه» که عقاب (در زبان محلی به آن دال می‌گویند) در آنجا می‌نشیند و چون در جبهه مرکزی واقع شده به آن حوض دال مرکزی می‌گویند.

روز اول

برنامه صعود به قلل سیچانی و حوض دال رشته کوه دنا در تاریخ‌های 15 و 16 خردادماه 1400 به سرپرستی استاد عباس جوانمردی در باشگاه کوهنوردی آرش شیراز برگزار گردید که در ادامه گزارش اجرای این برنامه به اطلاع می‌رسد.

برنامه طبق قرار قبلی از ساعت 05:30 روز 15 خرداد و با سوار شدن اولین همنورد در ایستگاه تعیین شده آغاز گردید و در ادامه با سوار شدن همنوردان در ایستگاه‌های تعیین شده از جاده شیراز-یاسوج به سمت شهرستان زیبا و سرسبز سیسخت رهسپار شدیم. در مسیر توقف کوتاهی جهت صرف صبحانه در مجتمع رفاهی دالین داشتیم. با ادامه مسیر در نهایت ساعت 11:15 به ابتدای دره سیچانی رسیدیم و سریعا دوستان کوله به پشت آماده حرکت شدند.

گروه در صفی منظم به سر قدمی استاد جوانمردی  از مسیر پاکوب دره به سمت چشمه سیچانی حرکت کرد. ساعت 14:25 به چشمه سیچانی در ارتفاع 3700 متری رسیدیم که در همان مکان جهت صرف نهار به مدت یک ساعت توقف کردیم. پس از صرف نهار به سمت قله سیچانی حرکت کردیم. هرچه به غروب نزدیک‌تر میشدیم هوا سردتر میشد. در نهایت ساعت 17:40 به قله سیچانی صعود کردیم.

بر روی قله استاد جوانمردی نام قله‌هایی را که از قله سیچانی دیده میشدند برای همنوردان توضیح دادند و پس از گرفتن عکس‌های یادگاری و خواندن سرود "ای ایران" کمی از قله پایینتر آمدیم و در محلی مسطح جهت شب مانی چادر ها را برپا کردیم.

روز دوم

طبق اعلام قبلی سرپرست برنامه بیدار باش ساعت 05:00 صبح بود که دوستان تا ساعت 06:00 صبحانه را هم صرف کرده بودند و به سمت قله حوض‌ دال رهسپار شدیم. در ادامه با پیمایش خط الرأس ساعت 07:30 صبح موفق به صعود به قله حوض‌دال شدیم.

پس از گرفتن چند عکس یادگاری به سمت پناهگاه حوض دال حرکت کردیم و ساعت 09:10 به پناهگاه در ارتفاع 3810 متری رسیدیم که در همان مکان با تیم دیگری از باشگاه کوهنوردی آرش که جهت تمرینات هوازی در همان مکان بودند مواجه شدیم و پس از خوش و بش در همان مکان جهت صرف میان وعده توقف کردیم. پس از نیم ساعت از مسیر دره بزکش فرود آمدیم و ساعت 15:00 به پایین دره و محل توقف مینی‌بوس رسیدیم و به سمت شیراز راهی شدیم.