En
پارک ملی بمو
جمعه 14 آبان 1400
    
بازدید: 2660
    

گزارش برنامه پارک ملی بمو در تاریخ 29/09/1398

سرپرست برنامه: سرکار خانم خدیجه صفری

حداکثر ارتفاع: 2300 متر          مسافت: 10 کیلومتر                مسیر صعود/فرود: دو طرفه

وسیه نقلیه: مینی‌بوس              تاریخ صعود: 29/09/1398        تعداد همنوردان: 25 نفر           

فاصله تا شیراز: 15 کیلومتر        منطقه: بمو – چشمه چنار و اشکفت‌های مراد، صفر و هشتی

پوشش آنتن دهی موبایل: مطلوب در برخی نقاط همراه با اختلال

وضعیت آب و هوای منطقه در تاریخ صعود: بسیار مطلوب

پارک ملی بمو از پارک‌های ملی ایران در استان فارس است. این پارک که نامش را از کوه بمو گرفته‌است، در شمال شهر شیراز قرار دارد و در 10 کیلومتری شهر قرار دارد. این پارک حدود ۴۰ سال است مورد حفاظت قرار گرفته و در بخش زرقان - مسیر تخت جمشید واقع شده‌است. پارک ملی بمو ۴۸ هزار هکتار وسعت دارد و یکی از مناطق چهارگانه طبیعی در استان فارس است. این پارک ملی دارای ۱۱۲ گونه جانوری ۶۹ گونه پرنده و ۲۱ گونه پستاندار، ۱۹ گونه خزنده و ۳ گونه دو زیست و همچنین گونه‌های مختلف گیاهی می‌باشد. پارک ملی بمو از لحاظ شمار حیوانات و تنوع حیات‌وحش، بعد از پارک‌های ملی گلستان و ارومیه در مقام سوم اهمیت می‌باشد هرچند چندان شناخته شده نمی باشد. در زیستگاه طبیعی بمو، علاوه بر پلنگ، پستاندارانی از جمله، آهو، گراز، قوچ و میش، بز و پازن و پرندگانی همچون عقاب طلایی زندگی می‌کنند و کفتار، گربه جنگلی، گربه وحشی و جغد کوچک و شاه بوف از دیگر حیوانات این منطقه می‌باشند.

برنامه این روز با هدف بازدید از چشمه چنار و اشکفت‌های سه گانه مراد، صفر و هشتی از ساعت 06:00 با سوار شدن اولین همنوردان از شهرک گلستان آغاز شد و در ادامه مسیر آخرین نفرات ساعت 06:40 در میدان ولیعصر اضافه شدند. تعدادی دیگر از همنوردان نیر که با وسیله نقلیه شخصی به محل آمده بودند، در محل شروع صعود به گروه اضافه شدند. مسیر رسیدن به پارک ملی بمو از دو جاده شیراز-مرودشت و شیراز-خرامه می‌باشد که برای رسیدن به چشمه چنار می‌بایست مسیر جاده شیراز-خرامه را انتخاب کرد و این خروجی از شرق شیراز و عبور از شهرک سعدی خارج می‌شود. لازم به ذکر است به دلیل محافظت شده بودن این منطقه، گروه‌های کوهنوردی جهت ورود به این پارک ملی نیاز به اخذ مجوزهای لازم از نهادهای مربوطه دارند.

 

گروه رأس ساعت 07:00 به محل مشخص شده رسید که در فاصله‌ای حدوداً 5 کیلومتری از شهرک سعدی قرار داشت. پس از نرمشی مختصر حرکت آغاز شد. پس از نیم ساعت پیمایش مسیر توقفی کوتاه جهت انجام حرکات کششی و کم کردن لباس‌های گرم ایجاد شد. مسیر در ابتدا از دشتی با شیب ملایم می‌گذرد که مسافتی تقریبا 3 کیلومتری دارد و مسیرهایی نیز برای عبور خودروهای محیط بانی و آتش نشانی ساخته شده که کوهنوردان را برای رسیدن که به کوه راهنمایی می‌کند. با عبور از این دشت مسیر کوهستانی با شیب نسبتاً تند آغاز می‌شود. در این مسیر چند دست به سنگ با سختی متوسط نیز وجود دارد. در نهایت گروه ساعت 09:15 به چشمه چنار رسید و در همانجا جهت صرف صبحانه توقف کرد. با زحمتی که جناب طیبی کشیده بودند، مقداری دانه بلوط به همراه آورده بودند و بین همنوردان پخش کردند تا در بین مسیر و محل‌های مناسب کاشته شوند. لذا کلیه همنوردان با همکاری، این دانه‌ها را در طول مسیر کاشتند به این امید که روزی درختی سبز شود. پس از صرف صبحانه حرکت ساعت 10:00 ادامه پیدا کرد. با 5 دقیقه کوهنوردی از چشمه چنار به اولین اشکفت با نام صفر می‌رسیم و با گرفتن چند عکس، 20 دقیقه دیگر به کوهپیمایی ادامه دادیم و به اشکفت هشتی رسیدیم. برای رسیدن به اشکفت مراد نیز همان مسیر را 30 دقیقه ادامه دادیم. پس از بازدید از اشکفت‌های منطقه ساعت 11:20 به چشمه چنار بازگشتیم و با توجه به اینکه کوله‌ها و وسایل اضافه همنوردان در همان محل قرار داشت همه وسایل به سرعت جمع آوری شد و بدون توقف قصد بازگشت کردیم. با 1 ساعت طی مسیر بازگشت از مسیرهای کوهستانی و دست به سنگ عبور کرده و به دشت ابتدای مسیر رسیدیم و گروه در محلی مناسب توقفی کوتاه جهت صرف میوه و تنقلات داشت. با ادامه مسیر همه همنوردان به سلامت و با روحیه بسیار شاد رأس ساعت 13:30 به مینی‌بوس رسیدند و به سمت شیراز بازگشتیم.

  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.