En

بازدید: 2586

گزارش پیمایش ابنو به تنگ غوره دان

سرپرست برنامه: جناب آقای عباس جوانمردی

تاریخ: 09/03/1398               حداکثر ارتفاع: 2650 متر          مسافت پیمایش: حدود 22.5 کیلومتر

مسیر صعود/فرود: یک طرفه       وسیله نقلیه: مینی‌بوس             تعداد همنوردان: 18 نفر

فاصله تا شیراز: 80 کیلومتر        پوشش آنتن دهی موبایل: بدون پوشش در مسیر

منطقه: بیضا روستای ابنو           وضعیت آب و هوای منطقه در تاریخ صعود: متغیر و نسبتا گرم

روستای ابنو در 80 کیلومتری شمال غرب شیراز واقع است. برای رسیدن به این روستا از خروجی شمال غرب شیراز به سمت قلات رفته و سپس از دو راهی بیضا، مسیر این شهر را در پیش گرفته و با گذر از بیضا و روستاهای دشمن‌زیاری و بوزنجان به اَبنو می‌رسیم. همچنین مقصد نیز که "تنگ غوره دان" می‌باشد در مسیر پیدا است.

هدف این برنامه پیمایش این روستا به سمت تنگ غوره‌دان بیضا است. برای رسیدن به این مسیر از کوه انتهای روستا بالا رفته و از جبهه پشت کوه فرود می‌آییم. بقیه مسیر به صورت دشت، و با شیب ملایم به سمت پایین است. عمده مسیر به صورت پاکوب و در برخی مناطق نیز جاده خاکی ماشین رو است.

برنامه از ساعت 05:00 و با سوار شدن اولین همنورد در بلوار مدرس آغاز شده و دیگر هم‌نوردان تا آخرین ایستگاه که روبروی مجتمع خلیج فارس بود تا ساعت 5:45 دقیقه سوار شدند. در طی مسیر جنگل‌های زیبای طبیعی منطقه قابل مشاهده هستند که پوشیده از درختان بلوط می‌باشند همچنین باغات روستاهای در مسیر نیز شامل درختان گردو، زردآلو، گلابی و... هستند. در نهایت سرویس رأس ساعت 07:10 به روستای ابنو رسید و در نهایت ساعت 07:20 به محل شروع پیمایش رسیدیم. با پیاده شدن از مینی‌بوس گروه به سرعت شروع به گرم کردن کرد. آغاز مسیر با کوهنوردی آغاز شد. مسیر کوهپیمایی به صورت پاکوب، در بعضی قسمت‌ها با شیب تند و بدون استفاده از دست پیمایش شد. در نهایت ساعت 09:35 به بالای کوه رسیدیم و در محلی مناسب برای صرف صبحانه توقف کردیم. با فرود از کوه به دشتی بسیار زیبا رسیدیم که عشایر پر افتخار کشورمان نیز در آن دشت سکنی داشتند. در این دشت چا‌ه‌های متعددی نیز جهت تامین آب مورد نیاز دام‌ها وجود داشت. اولین چاه به نام پلاک 6 شهرت داشت، دومی پلاک شیدون و سومی نیز که ساعت 11:30 به آن رسیدیم: چاه سفید. پوشش گیاهی شامل بوته‌های گون و درختان ارژن، بادام کوهی، بلوط، چنار و... است. با گذر از مسیرهای متعدد و لذت بردن از مسیر پیمایش ما رأس ساعت 16:20 به مقصد تنگ غوره دان رسید که در همان مکان برای صرف نهار و گرفتن عکس‌ دست جمعی توقف داشتیم. با صرف نهار توسط همنوردان ساعت 18:00 عزم حرکت کردیم. پس از گرفتن عکس‌های گروهی مسیر کوتاهی تا توقفگاه مینی‌بوس باقیمانده بود که در نهایت ساعت 18:45 سوار مینی‌بوس شدیم و با روحیه‌ای شاد از یک پیمایش موفق و سنگین با قدرت و شادابی به سمت شیراز حرکت کردیم. در ادامه نیز تریس مسیر قرار داده شده است که مسافت به دلیل خطای گوشی موبایل ممکن است با مسیر واقعی تفاوت داشته باشد.