En
قله مروک کهمره سرخی
شنبه 15 آبان 1400
    
بازدید: 3263
    

گزارش صعود به قله مروک در تاریخ 09/09/1398

سرپرست برنامه: جناب آقای عباس جوانمردی

نام قله: مروک

ارتفاع: 3000 متر           مسافت: 16 کیلومتر            منطقه: کهمره سرخی

وسیه نقلیه: مینی‌بوس  فاصله تا شیراز: 60 کیلومتر تعداد همنوردان: 18 نفر       

 تاریخ صعود: 09/09/1398     پوشش آنتن دهی موبایل: مطلوب

وضعیت آب و هوای منطقه در تاریخ صعود: بسیار مطلوب

قله‌ی «مَروَک» به ارتفاع تقریبی 3000 متر از قله‌های رشته کوه زاگرس واقع در بخش کهمره سرخی و منطقه حفاظت شده «ماله گاله» در فاصله 60 کیلومتری جنوب غربی شیراز قرار دارد. نزدیک‌ترین روستا جهت توقف وسایل نقلیه روستای کوچک سیوک در مجاورت روستای رمغان است. مسیر راهیابی به این قله از شیراز از جاده بوشهر شروع می‌شود و با ورود به فرعی کهمره سرخی، و گذر از پل رودخانه قره آقاج و روستاهای چشمه بردی، چنارک، ماسرم، ریچی، بنکر، کره بس و اسلام آباد به دو راهی روستای رمغان رسیده که از مسیر سمت راست و عبور از پل فلزی نصب شده بر روی رودخانه دالکی به روستای سیوک می‌رسیم. منطقه کهمره سرخی به دلیل قرار گرفتن در میان کانال آب و هوایی شهرهای کوار و کازرون بسیار گرم و پر بارش می‌باشد.

در تاریخ انتخاب شده وضعیت هوایی منطقه بسیار مطلوب بود و پیش‌بینی‌های لازم نیز در خصوص احتمال بارش نیز توسط سرپرست محترم برنامه انجام شده بود و به اطلاع همنوردان رسیده بود.

آغاز برنامه از ساعت 5:35 میدان ستاد اولین توقف مینی‌بوس جهت سوار کردن همنوردان بود. مسیر سرویس از بلوار چمران، بلوار صنایع، شهرک گلستان، بلوار آفرینش، فرهنگ شهر و بلوار امیرکبیر جهت سوار کردن همنوردان در مکان‌های از پیش تعین شده می‌گذشت. در نهایت ساعت 6:40 با سوار شدن همه‌ی همنوردان شیراز را به مقصد روستای زیبای سیوک ترک کردیم. ساعت 8:20 به مقصد رسیدیم و به مدت 10 دقیقه حرکات نرمشی و کششی به مربی‌گری جناب آقای آقای شاه‌عفو انجام شد.

پس از اتمام نرمش گروه به جلوداری جناب آقای خانی، عقب داری جناب آقای صالحی، میان‌داری و انتظامات جناب آقایان فولادی و عامری، مسئولیت فنی جناب آقای میری، محیط زیست جناب آقای طیبی، کمک‌های اولیه جناب آقای عباسی‌منش، عکاسی جناب آقایان سجادی و سعادت و سرکار خانم مقصودی و گزارش جناب آقای مهمان‌‌دوست آغاز به حرکت کرد. پس از 45 دقیقه طی مسیر در دامنه کوه گروه توقفی 15 دقیقه‌ای جهت صرف صبحانه در کنار اولین چشمه داشت. در ساعات ابتدایی صعود آسمان بسیار صاف و بدون لکه‌ای ابر بود. دمای هوا نیز برای صعود بسیار مطبوع بود و همه همنوردان بادگیرها و لباس‌های گرم را از تن خارج کرده و به راحتی و با کمترین فشار مشغول به صعود بودند. هرچه به ظهر نزدیک تر می‌شدیم رفته رفته لکه‌های ابر در آسمان پدیدار شدند. پوشش گیاهی منطقه نیز از درختان بلوط، بادام کوهی، بنه و گون تشکیل شده بود.

مسیر صعود این قله از یال شرقی دارای دامنه‌ای طولانی به طول حدود 4 کیلومتر با شیب ملایم است که پس از آن شیب تندتر آغاز می‌شود. گروه نیز با استراحت‌های کوتاه و با حفظ پیوستگی با عبور از مسیرهای ریزال، دست به سنگ‌ و پاکوب در نهایت راس ساعت 14:00 به قله رسید. هنگام صعود به قله ابرهایی که از سمت غرب با وزش باد به سمت شرق در حرکت بودند، منظره بسیار زیبایی را با برخورد به خط‌الرأس و ایجاد مه در قله با وجود برف از بارش‌های پیشین ایجاد کرده بودند. پس از گرفتن عکس به مدت 15 دقیقه گروه عزم بازگشت کرد.

پس از حدود 1 ساعت فرود در کنار چشمه او بنو (آب بنه)  گروه جهت صرف نهار توقف کرد. و ساعت 16:15 نیز حرکت به سمت روستای سیوک آغاز شد. در نهایت ساعت 19:10 به مینی‌بوس رسیدیم و با انجام حرکات کششی بدن‌ها را سرد کردیم و به سمت شیراز راهی شدیم و گروه ساعت 20:45 به سلامتی به شیراز رسید و برنامه صعود به پایان رسید.

 

  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.