En
درخت کاری قلات
پنج شنبه 11 آذر 1400
    
بازدید: 2087
    

برنامه نیم روزه درختکاری


تاریخ جمعه ۵ آذر ماه ۱۴۰۰
مکان : مسیر شب شتری کوه قلات
سرپرست برنامه : سرکار خانم بهناز دانشی
تیمی ۲۸ نفره از باشگاه کوهنوردی آرش شیراز با اتومبیلهای شخصی ساعت ۶ صبح روبروی مجتمع خلیج فارس تجمع پیدا کردند. بعد از ورود به منطقه شتری کوه قلات و پارک اتومبیل ساعت ۷:۱۵ گروه به سمت مکان تعیین شده به راهنمایی جناب آقای جوانمردی و سرکار خانم صفری و جناب آقای سلیمانی حرکت کردند و به هر دو نفر از اعضا یک کیسه حاوی بذر بلوط و بادام کوهی و گل ختمی داده شد تا طبق دستورالعمل در محل مورد نظر کاشته شود.


روستای قلات در ۳۶ کیلومتری شمال غرب شیراز در انبوهی از درختان سرسبز با تنوع گیاهی عالی قرار گرفته است. ارتفاع این روستا ۲۰۶۵ متر از سطح دریا و آب و هوای آن در بهار و تابستان معتدل و در زمستان سرد است.
درختان بومی این منطقه بلوط، چنار، بادام کوهی و غیره است. رودخانه قره آغاج نیز که از ارتفاعات کوه تاسک سرچشمه می گیرد و تا پایین دست را سیراب می کند جلوه های زیبایی به این روستای تاریخی بخشیده است.


به دلیل بارندگی خوبی که در روزهای قبل در این منطقه اتفاق افتاده بود بهترین زمان برای کاشت بذر ها بود.
هوای منطقه در روز قبل توسط راهنمای برنامه بررسی و جهت صعود، آسمان آفتابی و هوا بسیار مطبوع بود. بعد از پیمایش مسیر نسبتاً طولانی و شیب دار در ساعت هشت و نیم صبح، تیم به صرف صبحانه در مکانی مستقر شد. از ساعت ۹ شروع به کاشت بذرها کرد. کنار سنگ های بزرگ و دور از مسیر سیلاب و عبور دام، مکان مناسبی برای کاشت بذر بادام کوهی و بلوط است.


بعد از گذشت دو ساعت، بیشتر بذرها کاشته و گروه عازم برگشت از همان مسیر شد و در طول مسیر هم باقیمانده بذرها کاشته شدند .
برنامه در ساعت یک و پانزده دقیقه بعد از ظهر در روستای قلات به پایان رسید.
با توجه به اینکه رشد درخت بلوط سال ها به طول می انجامد و نگهداری از آن سخت است، نیاز به منطقه‌ای دارد که در آن بارندگی خوبی صورت بگیرد.


و منطقه کوه قلات برای این مورد بسیار مناسب است. اما بادام کوهی از درختانی است که رشد آن خوب است و کاشت آن با موفقیت بیشتری همراه است.
با تمام سختی هایی که در این راه برای برگزاری یک برنامه درخت کاری نیم روزه داشتیم (هماهنگی با اداره منابع طبیعی و تحویل بذرها و تشکیل یک تیم مشتاق و دلسوز برای کاشت آنها) اما خرسندیم که این مهم به نحو احسن انجام شد. گامی کوچک برداشتیم اما ماندگار در جهت حفظ محیط زیستی که که در برابر تک تک اجزای آن مسئولیم و در دستان ما به امانت گذاشته شده است.

  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.