En

بازدید: 3276

گزارش پیمایش گردوتاک به روستای گردو کنگک در تاریخ 06/04/99

سرپرست برنامه: جناب آقای عباس جوانمردی

فاصله تا شیراز: 130 کیلومتر      منطقه: روستای کمهر سپیدان به گردو کنگک کهگیلویه

وسیله نقلیه: مینی‌بوس             مسافت پیمایش: حدود 16 کیلومتر

مسیر صعود/فرود: یک طرفه       پوشش آنتن دهی موبایل: بدون پوشش در مسیر

تعداد همنوردان: 19 نفر            وضعیت آب و هوای منطقه در تاریخ صعود: مطبوع و نسبتا گرم

کمهر(کوه مهر)، یکی از روستاهای زیبا و بکر و دارای جاذبه‌های گردشگری، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان سپیدان در استان فارس ایران است. از جمله مکان‌های دیدنی این روستا می‌توان به پیست اسکی پولاد کف، چشمه گُل، برم فیروز، تنگه مروارید، چهار تنگ، تنگ آسیاب، سرمور، آبشار مارگون اشاره کرد که هر ساله مسافران زیادی را به خود جذب می‌نماید. روستای گردو کنگک نیز در استان کهگیلویه و بویر احمد قرار دارد که دارای محصولات گردو و حوضچه‌های پرورش ماهی می‌باشد. مسیر دسترسی مستقیم به این روستا از جاده قدیم سپیدان به یاسوج می‌گذرد که با عبور از تنگ سرخ می‌توان به این روستای زیبا رسید.

برنامه از ساعت 05:15 با سوار شدن اولین همنورد در میدان ستاد آغاز شد. در ادامه مسیر نیز دیگر همنوردان در ایستگاه‌های تعیین شده حضور داشتند. در نهایت ساعت 06:15 با سوار شدن آخرین نفرات در ایستگاه شهرک گلستان برنامه شکل رسمی به خود گرفت و به سمت روستای کمهر حرکت کردیم. ساعت 7:30 به سپیدان رسیدیم و با تصمیم سرپرست محترم ساعت 7:40 در پارک ساحلی جهت صبحانه توقف کردیم. پس از صرف صبحانه ساعت 8:20 مجدداً به سمت کمهر راهی شدیم. پس از 1 ساعت پیمایش در جاده کوهستانی و عبور از گردنه‌های زیبای مسیر ساعت 9:20 به محل آغاز مسیر رسیدیم. مسیر دسترسی کمی بالاتر از تابلوی روستای کمهر و در محل تابلوی اراضی گردو تاک می‌باشد. مسیر اولیه پیمایش یک راه خاکی می‌باشد که از کنار چادرهای عشایر می‌گذشت. از اتفاقات جالب توجه پوشش جانوری مشاهده تعداد زیادی لاکپشت در منطقه بود که گروه لقب "تپه لاکپشت‌ها" را برای مسیر انتخاب کرد. اولین چشمه مسیر که آب قابل شرب داشت "چشمه دور" نام دارد که ساعت 10:05 به پای چشمه رسیدیم. با ادامه مسیر در طبیعت بسیار زیبا ساعت 14:40 به بالای آبشار مسیر رسیدیم. با دور زدن مسیر به پایین آبشار رسیدیم و همنوردان در آن مکان دقایقی به آب تنی و گرفتن عکس‌های یادگاری پرداختند. ساعت 15:30 مسیر را ادامه دادیم و پس از 40 دقیقه پیمایش با رسیدن به یک فضای مسطح مناسب نشستن جهت صرف نهار و استراحت توقف کردیم. پس از نهار و استراحت ساعت 17:30 قصد ادامه مسیر کردیم. در مسیر چندین چشمه زیبا وجود داشت که زیبایی پیمایش را صد چندان کرده بود. در نهایت ساعت 19:30 با عبور از روستای گردو کنگک به محل توقف مینی‌بوس رسیدیم و به سمت شیراز حرکت کردیم. از پوشش گیاهی مسیر می‌توان به درختان ارژن، بید، کاج(وول) ، بنه، بلوط، سیب، کیالک کوهی(کهکم)، گردو و گیاهان آویشن، گون، کلخنگ و... اشاره کرد. پوشش جانوری نیز منطقه لاکپشت، خرس، شغال، روباه و... می‌باشد.