En
سبلان
سه شنبه 24 مرداد 1402

بازدید: 511

باشگاه :آرش شیراز        سرپرست برنامه :آقای  مسعود حجتی                تعداد اعضا:  12نفر

تاریخ :16 الی 20 مردادماه 1402

نوع مسیر: پاکوب

پوشش آنتن دهی موبایل: ضعیف

مکانات رفاهی : شابیل و حسینیه دارای محل استراحت و امکانات محدود خوراکی می باشد

پوشش گیاهی منطقه: دارای پوشش گیاهی و گیاهان خودرو بسیار غنی و منحصربه‎فرد است و یکی از قطب‎های زنبورداری و همچنین تولید گیاهان دارویی به شمار می‎آید.

گونه های حیوانات:  دارای گونه هایی نظیر خرس قهوه‌ای، کل، بز، قوچ، میش ارمنی، خرگوش، کبک دری، فاخته، خوک، روباه، گرگ، کبک، قمری و… است

اقایان همنورد : محمدعرفان سجادی-محسن قاسمی-امین عزیزی-مهدی نصیری

بانوان همنورد : لیلا جمشیدی-جیران چمنی- رودابه چمنی-زهرا صدوقی-زیبا شکیبا-الهام صالحی نیا- الهه بناکار

روز اول:

روز دوشنبه 16 مردادماه 1402 تمام اعضا گروه در ترمینال کاراندیش حضور داشتند . ساعت حرکت 16 با اتوبوس شیراز – زنجان

ساعت 16.30 از ترمینال به سمت زنجان حرکت کردیم و با احتساب توقف اتوبوس در پمپ بنزین و یا صرف وعده های

غذایی و با گذشتن از شهرهای شمالی استان فارس ، استان اصفهان،اراک بالاخره ساعت 9 صبح وارد ترمینال

مسافربری شهر زنجان شدیم .

روز دوم :

17 مردادماه ساعت 10 صبح در ترمینال زنجان با یک مینی بوس به سمت اردبیل حرکت کردیم در مسیر بعد از صرف صبحانه در یک پارک جنگلی زیبا و صرف ناهار در شهرستان اردبیل به سمت شهرستان لاهرود و منطقه شابیل حرکت کردیم که در حدود ساعت 18.30 به منطقه آبگرم شابیل رسیدیم .

ساعت 19 از آبگرم شابیل با دو دستگاه لندرور به طرف  پناهگاه یا حسینیه حرکت کردیم در حدود ساعت 8 به پناهگاه رسیدیم و جهت استراحت و آماده کردن کوله به اتاقی که از قبل اچاره شده بود منتقل شدیم

این پناهگاه ها دارای اتاقهایی جهت اسکان، سرویس بهداشتی و فروشگاه با مواد غذایی محدود می باشد و همچنین در اطراف این ساختمان جاهایی برای برپایی چادر مشخص شده است که کوهنوردان می توانند در آنجا چادرهای خود را برپا نمایند . و ما در آنجا از دیدین خرس های سبلان و آسمان پرستاره زیبای این قله لذت بردیم

روز سوم:

18 مردادماه ساعت 4 صبح بیدار باش زده شد و ما ساعت 5.30 دقیقه پیمایش خود به سمت قله را آغاز کردیم.

مسیر پیمایش پاکوب و با شیب بود که در جاهایی تخته سنگی می شد و مسیر حرکت با پرچم هایی مشخص شده بودند. پوشش گیاهی چشم نوازی داشت و در طول مسیر به سنگهایی می رسیدیم که به شکل حیوانات بود و خیلی زیبا و چشم نواز بودند

هوا در ابتدا تقریبا سرد بود ولی در طول مسیر و با تابش آفتاب تا حدودی گرم و سوزان بود . زیر قله دو مسیر وجود داشت مسیر سمت راستی شیب بسیار تند و سختی داشت و سمت چپ سنگلاخی بود با خطر پرتگاه.

بالاخره با صبوری سرپرست و تلاش همنوردان ساعت 12 به قله و دریاچه زیبای سبلان رسیدیم. چون صعود ما روز چهارشنبه بود تقریبا در بالای قله خلوت بود و ما توانستیم حدود یک ساعت و نیم در آنجا باشیم و از منظره و هوای آنجا نهایت استفاده را ببریم و عکسهای یادگاری بگیریم.

ضمنا چند نفر از همنوردان دچار ارتفاع زدگی شده بودند که همراه با سردرد و حالت تهوع بود .

بالاخره توانستیم ساعت 13.30 دقیقه دل از دیدار قله سبلان بکنیم و به سمت پناهگاه حرکت کنیم.

اینبار مسیر فرود را قسمت سنگلاخی انتخاب کردیم ولی متاسفانه به دلیل پاکوب های متعدد و زیادی که در طول مسیر صعود ایجاد شده خیلی از گروهها در مسیر بازگشت دچار مشکل می شدند . و این موصوع باعث می شود که طول زمان بازگشت در بعضی موارد طولانی شود . با توچه به این مشکل ما بالخره ساعت 18.30 دقیه به پناهگاه رسیدیم و ساعت 19 با دو دستگاه لندروور به طرف آبگرم شابیل حرکت کردیم.

و چون یکی از وسایل نقلیه در طول مسیر دچار مشکل شد و تا تعمیر شدن و جایگیزین وسیله نقلیه مدت زمانی طول کشید زمانی که منطقه آبگرم رسیدیم، استخرهای آبگرم تعطیل شده بودند و ما امکان استفاده از آبگرم را از دست دادیم در منطقه شابیل جهت استراحت به اتاقهایی که از قبل اجاره شده بود منتقل شدیم.

روز چهارم:

19 مردادماه ساعت 6 صبح با یک دستگاه مینی بوس به سمت زنجان حرکت کردیم و بعد از صرف صبحانه به پل  شیشه ای هیر اردبیل رسیدیم و حدود 2 ساعت از این منطقه دیدن کردیم

سپس ساعت 15 به شهر زنجان رسیدیم و بعد از صرف ناهار و استراحت در اقامتگاه اورین ساعت 17.30 دقیقه از ترمینال با یک دستگاه اتوبوس به سمت شیراز حرکت کردیم

روز پنجم:

20 مردادماه ساعت 10 صبح به شیراز رسیدیم و بعد از خداحافظی و تشکر از سرپرست و همنوردان به امید یک دیدار و سفر و صعودی دیگر با یکدیگر خداحافظی نمودیم.