En

تاریخ اجرا : ۲۰ الی ۲۲ مرداد ۱۴۰۰

باشگاه کوهنوردی آرش شیراز

تعداد اعضا: ۸ نفر

برنامه از ساعت ۱۸:۳۰ روز چهارشنبه ۲۰ مرداد حرکت از شیراز به سمت سی سخت با وسیله نقلیه شخصی آغاز شد در سی سخت ماشین ها در محلی مناسب پارک شده و با نیسان مسیر تا گردنه بیژن ( ۲۸۲۰متر) طی شد ساعت ۲۲:۴۵ حرکت از گردنه بیژن آغاز شد و پس از طی مسیری پر شیب  ساعت ۰۰:۴۵ به چشمه سیچونی در محل کمپ شب مانی اول رسیدیم چشمه آب بسیار کم و نامناسبی داشت و طبق اطلاع رسانی قبلی سرپرست دوستان حداقل ۳ لیتر آب به همراه داشتند تا در صورت مناسب نبودن آب چشمه سیچونی تا چشمه بعدی( چشمه خرسی)  با کم آبی مواجه نشوند

صبح روز پنجشنبه ۲۱ مرداد  حرکت ساعت ۶:۲۰ آغاز شد مسیر از سمت راست به سمت قله حوض دال متمایل شد و نسبتا پر شب بود  تا ابتدای دو راهی سیچونی حوض دال یک ساعته طی شد و کوله های سنگین در این دو راهی قرار داده شد و به سمت سیچونی حرکت کردیم ساعت ۷:۴۵ به اولین قله به نام  قله سیچونی( ۴۱۸۰ متر (  از مسیر خط الراس مرکزی رسیدیم سپس به سمت پایین بازگشته و کوله ها را برداشته و مسیر را به سمت حوض دال ادامه دادیم مسیر زیر حوض دال کاملا پر شیب است ساعت ۹ صبح به دومین قله  به نام  قله حوض دال(۴۳۵۰) رسیده و ۳۰ دقیقه جهت صرف صبحانه صرف شد سپس مسیر به سمت کرسمی شرقی ادامه یافت که از این قسمت مسیر بر روی خط الراس قرار گرفته و نسبتا پاکوب مشخص و شیب ملایم داشت زیر قله کرسمی شرقی کوله ها پایین گذاشته شد و در ساعت ۱۰:۲۰ دقیقه به کرسمی شرقی(۴۳۰۰) سومین قله از خط الراس مرکزی رسیدیم سپس به پایین بازگشته کوله ها را برداشته و به سمت کرسمی غربی مسیر ادامه یافت و ساعت ۱۰:۴۰ بر روی چهارمین قله با نام کرسمی غربی(۴۳۰۵) قرار گرفتیم پس از آن مسیر به سمت قله حرا ادامه یافت  که در ساعت ۱۱:۲۰ دقیقه به پنجمین  قله به نام قله حرا (۴۲۹۳) رسیدیم  و مسیربه سمت بیژن ۱ادامه یافت در بین مسیر پاکوب همچنان واضح بود تا در قسمتی که به دو راهی رسیدیم که پاکوب از سمت چپ به سمت گردنه تنگ حرا و از سمت راست  به روی خط الراس قله بیژن ۱ میرفت ما مسیر را از پاکوبی که به سمت خط الراس قله بیژن ۱ میرفت ادامه دادیم و از روی صخره ها و مسیر سنگی عبور کرده و ساعت ۱۲ بر روی ششمین قله از خط الراس مرکزی به نام قله بیژن ۱( ۴۳۸۷) رسیدیم سپس از پاکوب قبل از قله )شن اسکی( به زیر قله بیژن ۱ بازگشتیم )میتوان مسیر بیژن ۱ را از زیر قله نیز طی کرد اما مسیر شن اسکی بوده و عبور از این مسیر سخت خواهد بود)  سپس مسیر به سوی قله کپیری ادامه یافت و ساعت ۱۲:۴۵ بر فراز قله کپیری ( هفتمین قله)( ۴۲۶۰ ( قرار گرفتیم  سپس مسیر را به سمت بیژن ۲ ادامه دادیم  وساعت ۱۳:۳۰ به پاکوب زیر بیژن ۲ رسیدیم که با توجه به تصمیم سرپرست از رفتن به قله بیژن ۲ صرف نظر کرده و با ادامه مسیر به صورت تراورس که بسیار پر شیب و ریزشی بود و نیاز به تمرکز و دقت کافی داشت  به سمت چشمه خرسی حرکت کردیم در ساعت ۱۳:۴۵ به چشمه خرسی رسیدیم( چشمه خرسی هم آب چندان مناسبی نداشت ولی قابل شرب بود) ۳۰ دقیقه به خوردن ناهار و برداشتن آب از چشمه صرف شد سپس به سمت قزل قله مسیر ادامه یافت و در ساعت ۱۵ به پاکوب زیر قزل قله رسیدیم و از صعود  به قزل قله نیز صرف نظر کرده و مسیر را ادامه دادیم به سمت قله بن رود. قله بن رود به دلیل ریزش پاکوب مشخصی نداشت ساعت ۱۶ به قله بن رود( هشتمین قله)(۴۳۲۰)رسیده و بلافاصله مسیر به سمت قاش مستان ادامه یافت در فضای زیر قله (در اصلاح عامیانه زمین فوتبال - باند فرود)  کوله ها را بر زمین گذاشته و به سمت قله رفتیم ساعت ۱۷ بر روی نهمین و  آخرین قله از مسیر خط الراس مرکزی ( قاش مستان)  قرار گرفتیم و پس از گرفتن عکس به محل کمپ بازگشته و شب را در آنجا سپری کردیم.

صبح روز جمعه ساعت ۸:۴۵ صبح بازگشت از مسیر قاش مستان به سمت خفر شروع شد. ساعت ۱۱:۴۵پس از طی کردن شیب طولانی و تند که کاملا هم ریزشی بود به پناهگاه قاش مستان رسیدیم و پس از استراحت کوتاه مسیر را به سمت خفر ادامه دادیم ساعت ۱۳ به روستای خفر رسیدیم و با نیسان به امام زاده خفر رسیدین و توسط دو ماشین شخصی به سی سخت باز گشته تا با ماشین ها به شیرار بازگردیم.

مسیر خط الراس مرکزی مسیری زیبا از قله سیچونی تا قاش مستان است که با احتساب مسیر فرود از قاش مستان حدود ۴۲ کیلومتر پیمایش دارد و چالش ها و هیجانات مخصوص به خود را دارد و تجربه چنین مسیری برگ زرینی در کارنامه کوهنوردی افراد خواهد بود.

با تشکر از سرپرست زبده و با تجربه گروه که با تصمیم گیری های به جا و  صحیح مسیر صعود را برای همه افراد امکان پذیر کردند.