En
چهار شنبه 16 شهریور 1401

بازدید: 1969

گزارش برنامه خط الراس شرقی دنا

باشگاه :آرش شیراز        سرپرست برنامه : آقای فرهاد رضایی  هماهنگ کننده:خانم مریم توکلی

تعداد اعضا: 7 نفر           تاریخ :13 تا 14 مرداد ماه ۱۴۰۱  وسیله نقلیه : دو دستگاه خودروی شخصی

قلل: برف کرمو ، نمک ، کل خرمن ، نول شمالی و نول جنوبی

رشته کوه : زاگرس     وضعیت اب و هوا: نیمه ابری و معتدل

منطقه و جبهه صعود: گردنه بیژن       چشمه در مسیر: به ندرت

مسیر: قسمتهایی پاکوب با شیب وتیغه ای و قسمتهایی دست به سنگ

مسافت پیمایش : 23 کیلومتر    ارتفاع بلندترین قله: 4250 متر               میزان سختی : سخت

پوشش آنتن دهی موبایل: ضعیف و همراه با اختلال در طول مسیر

پوشش گیاهی: پوشش گیاهی بلوط، جنگل های پر پشت و حتی قله های برفگیر در این منطقه باعث شده که امروز از دنا به عنوان سنبل قله های زاگرس جنوبی در فلات ایران نام ببرند.

حتی در ارتفاع بالاتر از ۲۵۰۰ متر قله های دنا در منطقه زیست کره بلوط ها جای خود را به درختچه های کوچک، گون ها و درختانی مانند سرو کوهی می دهند تا زیبایی دنا را دو چندان کنند.

گوناگونی جانوری : از طرف دیگر تنوع جانوری منطقه حفاظت شده دنا تابلویی زیبا جذاب و هیجان انگیز را از خلقت به نمایش می گذارد و آمیزه ای شگرف از گونه های مختلف جانوران دنا و  انواع پستانداران، پرندگان، دوزیستان، آبزیان و خزندگان چرخه دیدنی از زندگی جانوری و پوشش جانوری را به رخ می کشد.

از جولان عقاب طلایی دنا در آسمان لاجوردی این دیار گرفته، تا تیز چنگی پلنگ برفی دنا و زوزه های گرگ و تصاویر نوستالژیک کل و بز و قوچ و پازن بومی منطقه زیبای قاش مستان، و حتی پرندگانی که امروز به نام دال دنا معروفند همه و همه زیبایی های آفرینش را در این منطقه تداعی می کند.

اطلاعات دسترسی به قله

نام استان: کهگیلویه و بویراحمد           نزدیکترین شهر: سی سخت

فاصله تا شیراز: 211 کیلومتر             نزدیک ترین درمانگاه : استان کهگیلویه – شهر سی سخت

فرهنگ و زبان روستاییان محلی: لهجه لری

درباره دنا و خط الراس شرقی:

دنا بین مدار 5/31 _ 25/30 عرض شمالی و  36/51 _ 09/51 طول شرقی قرار دارد و بزرگترین چین خوردگی رشته کوه زاگرس است.در رشته دنا تعداد 49 قله منفک بالاتر از 4000 متر وجود دارد.

دنا که قسمتی از زاگرس می باشد از شمال شرقی تا جنوب شرقی کشیده شده است.که به سه رشته اصلی و یک رشته فرعی عمودی توسط گردنه بیژن _ مورگل و پوتک تقسیم می گردد:

رشته کوه مرکزی دنا

رشته شمال غربی دنا

رشته فرعی شمالی دنا

رشته جنوب شرقی دنا :

که اصطلاحا رشته شرقی دنا نامیده می شوند، از گردنه بیژن به ارتفاع 3200 متر تا قله پازن پیر به ارتفاع 4280 متر ادامه دارد و دارای 9 قله بالای 4000 متر به نامهای : برف کرمو، نمک، کل خرمن، نول شمالی، نول جنوبی، قاش سرخ، تاپو، رمبسه و پازن پیر است، که صعود و پیمایش تیم اعزامی بر روی این رشته انجام شد.

گزارش صعود روز اول

روز پنجشنبه سیزدهم تیرماه 1401  به همراه 7 نفر از اعضا

سرپرست برنامه: فرهاد رضایی

بانوان: فاطمه گوهری مریم توکلی

آقایان: وحید سلطانفر- علیرضا شهپری-محمدرضا دهقان-مسعود پروین-فرزاد شریفی

ساعت 5/4 صبح سیزدهم تیرماه با دو خودروی شخصی شیراز را به مقصد شهر سی سخت ترک کردیم و حدود ساعت 7:30 به شهر زیبای سی سخت رسیدیم.طبق هماهنگی های قبلی یک دستگاه نیسان منتظر ما بود که با هماهنگی ایشان ماشینها در کنار منزل وی پارک شد و پس از صرف صبحانه با نیسان به سمت گردنه بیژن حرکت و به ابتدای مسیر پیمایش رسیدیم.در ابتدا توسط مربی عزیز سرکار خانم توکلی نرمش و حرکات کششی برای گرم کردن انجام و بچه ها با روحیه خوب در ساعت 8:45 به سرقدمی علیرضا شهپری پیمایش را آغاز کردیم.

ابتدای مسیر شیب ملایمی وجود داشت و مسیر پاکوب نیز به علت بارش‌های چند روز قبل شسته شده بود به همین دلیل در برخی نقاط نیاز به چک کردن ترک و مسیریابی بود که با تجربه خوب سرپرست همه چیز به خوبی پیش می رفت.هوا بسیار معتدل با نسیم خنک بود و پوشش گیاهی اطراف نیز سرسبز بود.پس از طی حدود یک ساعت پمایش به اولین چشمه در مسیر رسیدیم که آبی بسیار خنک و گوارا داشت که هرچند که بچه ها آب به میزان کافی به همراه داشتند ولیکن همگی از این آب گوارا نیز بهره بردند.

پس از آن مسیر را به سمت قله برف کرمو ادامه دادیم که شیب کمی بیشتر شد و همین امر باعث شد یکی از اعضای تیم کمی دچار افت بدنی شد به همین دلیل بنا به توصیه سرپرست تیم با سرقدمی جناب شهپری به مسیر ادامه داد و سرپرست نیز به همراه همنورد دیگر با کمی فاصله در پشت سر تیم به پیمایش ادامه دادند و در نهایت قبل از قله برف کرمو بنا به تصمیم سرپرست و خواست همنورد عزیز تصمیم بر این شد که این فرد این قله را که قبلا نیز صعود کرده بود صعود نکند و انرژی خود را برای ادامه مسیر حفظ کند پس به همراه سرپرست و یکی دیگر از اعضا که ایشان نیز قله را قبلا صعود کرده بود به ادامه مسیر در خط الراس پرداختند و سایر اعضای تیم به سمت قله برف کرمو حرکت و حدودا در ساعت 13 موفق به صعود به این قله شدند. پس از کمی استراحت و گرفتن چند عکس تیمی و تکی اعضا به مسیر خود به سمت قله نمک ادامه که پس از کمی کاهش ارتفاع و گذر از مسیری با شیب نسبتا تند قبل از قله نمک به سایر دوستان پیوسته و کل تیم در ساعت 15 موفق به صعود به قله نمک شدیم از روی قله نمک،قله با ابهت وسرسخت کل خرمن خودنمایی میکرد ،در این قله نیز تعدادی عکس گرفته شد و بلافاصله مسیر را به سمت قله کل خرمن ادامه دادیم.سختی کار اینجا بود که می بایست کاملا ارتفاع کم کرده و پس از رفتن به کف دره مجددا باید شیب تندی را به سمت قله کل خرمن در پیش می گرفتیم که شاید به همین دلیل از این قله به عنوان یکی از قله های سرسخت دنا یاد میشود و صعود از هر جبهه آن نیز به همین شکل است و تفاوت چندانی ندارد.پس از کمی پیمایش و افزایش مجدد ارتفاع در قسمتی قبل از قله که تنهاترین و مناسب ترین منطقه جهت برپایی کمپ بود بنا به تشخیص سرپرست در ساعت 19 کمپ برقرار و چادرها نصب گردید و در همین قسمت نیز تیمی سه نفره از بچه های باشگاه را ملاحظه که پس از خوش و بش و احوالپرسی ، آنها نیز کمپ خود را در کنار ما مستقر کرده و همگی پس از گذاشتن کوله ها در محل کمپ ،با برداشن تجهیزات ضروری همچون هدلامپ ، آب و ... به سمت قله کل خرمن حرکت کردیم.لازم به ذکر است در این مرحله نیز باز همنورد مصدوم به همراه سرپرست و مربی تیم در محل کمپ باقی ماندند و سایرین به سمت قله حرکت کردند.شیب قبل از قله نسبتا زیاد و ابتدای مسیر ریزال و نزدیک قله دست به سنگهای سخت بود ولی چون با کوله سبک حرکت می کردیم سختی مسیر را کمتر حس می کردیم. در ساعت19:15 به قله کل خرمن رسیدیم که این قله کاملا تیغه ای و مساحت بسیار کمی جهت ایستادن داشت که به سختی نفرات در روی قله نشسته و عکس دسته جمعی گرفته شد و به دلیل خطرناک بودن قله و نزدیک بودن غروب آفتاب بلافاصله به سمت کمپ برگشته و به سایر دوستان ملحق شدیم.

در زیر قله نیز دو توله خرس قهوه ای مشاهده کردیم که البته با فاصله در حال عبور بودند و حس لذت توام با کمی ترس به دوستان داد.پس از رسیدن به محل کمپ به دلیل نگرانی از کمبود آب در روزهای بعد از چال برفی نزدیک محل کمپ آب برف برداشته و پس از جوشاندن و استفاده از قرص کلر برای مصرف ذخیره گردید.شام در ساعت 20:30 میل و پس از صحبتهای سرپرست در مورد برنامه فردا و اعلام ساعت بیداری همگی دوستان به چادرهای خود رفته و به خواب رفتند.در ابتدای شب باد نسبتا شدیدی وزیدن داشت و هوا نیز کمی سرد بود.باد که پوش چادرها را تکان مید صدایی شبیه به خرس تولید کرده بود و یکی از بچه ها با این باور که خرس به ما نزدیک شده اطراف چادرها را با نور چک کرد و متوجه شد که صدای باد بوده و مجدد به چادر خود بازگشت. ولی در اواسط شب باد آرام گرفت و هوا بسیار دلچسب و خنک بود و آسمانی پرستاره نمایان شد.همگی دوستان خواب راحتی داشتند.

روز دوم صعود

روز جمعه 14 تیرماه ، صبح زود طبق اعلام قبلی همگی در ساعت 5:30 صبح از خواب بیدار شده و بنا به توصیه سرپرست پس از صرف صبحانه ای مختصر در ساعت 6:30 پیمایش به سمت قلل نول و تیغه نول آغاز گردید. بر خلاف روز قبل ، مسیر امروز عمدتا دست به سنگ با عبور از روی تیغه های خطرناک بود .قبل از تیغه در محل کاسه نول در ساعت 7:45به صرف صبحانه پرداختیم که بحمدلله حال دوست همنوردمان نیز به خاطر استراحت کافی شب قبل ، بسیار خوب بود که همین موضوع باعث خوشحالی سرپرست و اعضای تیم شده بود.

پس از صرف صبحانه حرکت را به سمت تیغه های نول در پیش گرفتیم.این قسمت یکی از سخت ترین قسمتهای مسیر بود که به علت تیغه های باریک و داشتن کوله های سنگین کار را سخت تر هم می کرد و حدودا یک ساعت عبور از تیغه ها زمان برد ولی با همدلی اعضا و چیدمان مناسب نفرات توسط سرپرست و حمایت از یکدیگر بدون کمترین اتفاق یا حادثه ای مسیر به سلامت طی شد و به بالای دره نول رسیدیم.در این قسمت با فداکاری و همکاری دو نفر از همنوردان آنها به قسمتی پایین دره رفتند و از محل چشمه ای در آن قسمت برای کل تیم آب برداشته و مجدد به تیم پیوستند و تیم به پیمایش خود ادامه داد در  این قسمت که مسیر تراورس بود پاکوب شسته شده بود و ریزالی بود که همین امر پیمایش را کمی سخت کرده بود ولی در نهایت تیم به سلامت به زیر قله نول شمالی رسید پس از گذاشتن کوله ها ، با کوله سبک به سمت قله نول شمالی رفتیم.

شیب زیر قله بسیار تند و ریزالی بود. در نهایت تیم در ساعت 12 موفق به صعود به قله نول شمالی شدند. در قله تابلویی برای یادبود جانباختگان سانحه سقوط هواپیمای تهران یاسوج نصب گردیده بود که کمی باعث دلگیری اعضا شد ولیکن پس از گرفتن عکس تیمی حرکت را به سمت پایین قله در پیش گرفته و به محل استقرار کوله ها رسیدیم.در این قسمت به علت تخلیه انرژی یکی از دوستان ، کمبود آب و نهایتا تشخیص سرپرست تصمیم بر آن شد که ادامه پیمایش خط الراس به سمت قله پازن پیر متوقف شود که کلیه اعضای تیم هرچند شاید در دل سودای ادامه مسیر را داشتند ولیکن به تصمیم سرپرست احترام گذاشته و صعود به قله نول جنوبی را به عنوان آخرین قله برنامه در پیش گرفتند.فاصله بین دو قله نول شمالی و جنوبی در حدود 40 دقیقه بود که کلیه نفرات در ساعت 12:50به قله نول جنوبی رسیده و پس از گرفتن چند عکس یادبود در زیر قله به صرف ناهار پرداختیم.پس از صرف ناهار در ساعت 14حرکت به سمت دره بره باز در پیش گرفته شد و نفرات در صف منظم به پایین حرکت کردند.

این قسمت از مسیر نیز مجددا تیغه ای و دست به سنگ های خطرناک بود که پس از چندین ساعت حرکت در این قسمت در نهایت مسیر از دست به سنگ به شیب زیاد تبدیل شد که همین امر باعث خستگی نفرات شده بود. وحدودا پس از 4ساعت پیمایش سخت به کف دره رسیدیم و بعد از یک ساعت پیماش کف دره بسیار زیبا و سرسبز که با نم باران همراه شده بود به چشمه آب در کنار چادر عشایر رسیدیم.پس از نوشیدن آب و کمی استراحت و تجدید انرژی به مسیر در کنار رودخانه نول که مسیری بسیار صاف و راحت بود ادامه دادیم رودخانه بسیار زیبا و پر آبی در کنار مسیر بود که باعث شد خستگی پیمایش کمتر حس شود.

در نهایت تیم در ساعت 20 به ابتدای جاده خاکی در کنار زنبورداری رسید و طبق هماهنگی نیسان در آنجا منتظر ما بود که سوار بر نیسان شده و به سمت محل پارک خودروها حرکت کردیم.پس از سوار شدن به خودروها تصمیم بر صرف شام شد که در رستورانی در سی سخت صرف شام پرداختیم که شام لذیذی بود.پس از صرف شام در ساعت 23 حرکت به سمت شیراز در پیش گرفته شد و کلیه نفرات در ساعت 2 بامداد به شیراز رسیده و هر یک به سمت منازل خود رهسپارشدند و این برنامه نیز با وجود سنگینی و سختی های مسیر ،بامدیریت خوب سرپرست و مربی برنامه و همدلی دوستان با خاطرات خوب به پایان رسید.در اینجا لازم است از زحمات سرپرست محترم آقای رضایی و همچنین سرکار خانم توکلی تشکر و قدردانی نمود.