En
جمعه 14 آبان 1400

بازدید: 2751

اطلاعات عمومی

نام سرپرست برنامه : خانم حمیده دهقانی                     نام برنامه :صعود به قله ختابون

تعداد شرکت کنندگان : 23 نفر                                  تاریخ برگزاری برنامه :21/06/1399

وضعیت آب هوا :مطلوب                                          نوع وسیله نقلیه :دو دستگاه مینی‌بوس

اطلاعات قله

نام قله: شاه نشین               رشته کوه: زاگرس                           منطقه: بوانات

ارتفاع مبدا حرکت: 2754     ارتفاع قله :3469                           مسافت پیمایش رفت و برگشت: 8 کیلومتر

جبهه صعود و فرود: جنوبی    آنتن دهی مسیر :همراه با اختلال        نوع مسیر: عمدتا پاکوب

وجود چشمه : خیر              پوشش گیاهی :گون، آویشن کوهی

میزان سختی مسیر (براساس سیستم یوسمیتی): 3 از 5

اطلاعات دسترسی به قله

نام استان: فارس                            نام شهر :بوانات                  نزدیک ترین روستا: قلعه سنگی

فاصله تا شیراز: 190 کیلومتر             نزدیک ترین درمانگاه :درمانگاه بوانات

فرهنگ و زبان روستاییان محلی :فارسی دری

برنامه صعود به قله شاه نشین کوه ختابون شهر بوانات به سرپرستی سرکار خانم حمیده دهقانی و همراهی 23 نفر از همنوردان باشگاه کوهنوردی آرش شیراز در تاریخ 21/06/1399 برگزار شد. شهر بوانات در 220 کیلومتر شیراز قرار دارد اما مسیر دسترسی به قله مد نظر از مسیر جاده قادرآباد و روستاهای سیمکان و قلعه سنگی می‌گذرد.

با هماهنگی‌های انجام شده توسط سرپرست برنامه نفرات در ایستگاه‌های میدان ستاد، پارک علوی و پلیس‌راه شیراز-اصفهان سوار مینی‌بوس شدند و برنامه از ساعت 03:15 با سوار شدن اولین نفرات در ایستگاه ستاد آغاز شد و طبق برنامه ریزی انجام شده، رأس ساعت 04:00 با سوار شدن آخرین نفرات در ایستگاه پلیس راه برنامه شکل رسمی به خود گرفت و به سمت مقصد راهی شدیم.

ساعت 07:00 از قادرآباد گذشتیم و در مسیر نیز در محلی مشخص با راهنمای محلی ملاقات کردیم و ساعت 07:30 به جاده خاکی منتهی به دامنه کوه رسیدیم. با طی چند دقیقه‌ای به صورت سواره در مسیر خاکی به پای کوه رسیدیم. چند دقیقه نیز صرف نرمش و حرکات کششی شد سپس با معرفی اعضای گروه تیم ساعت 07:50 حرکت آغاز شد.

پس از طی 1 ساعت به چاهی در مسیر رسیدیم که یک آبشخور هم برای حیوانات ساخته شده بود که این آبشخور نیز توسط اعضا پر شد. در همان مکان جهت صرف صبحانه نیم ساعتی توقف کردیم. عمده مسیر به صورت پاکوب بود و چند مرحله دست به سنگ در مسیر وجود داشت که با حمایت دوستان پشت سر گذاشته شد. جنس زمین ترکیب خاک و سنگ بود که در بعضی مناطق به صورت ریزال در آمده بود. گروه ساعت 11:00 موفق به صعود به قله شد.

از روی قله باغات گردوی بوانات چشم انداز زیبایی را فراهم کرده بود. یکی از همنوردان هنرمند نیز با نواختن نی بر روی قله لذت صعود را صد چندان کرده بود.

گروه ساعت 12:15 پس از گرفتن عکس‌های یادگاری و استراحت عزم بازگشت کرد و ساعت 14:20 به محل شروع حرکت رسیدیم. با تصمیم سرپرست محترم گروه جهت نهار به سمت روستای لقمه چشمه رفته و زیر سایه درختان گردو و در کنار جوی آبی در هوای بسیار مطبوع نهار صرف شد و در نهایت ساعت 16:30 با روحیه ای بسیار شاد از صعودی موفق به سمت شیراز راهی شدیم.