En
گزارش صعود مسیر آب نِی به قصر قباد
جمعه 14 آبان 1400
    
بازدید: 2820
    

گزارش صعود مسیر آب نِی به قصر قباد

سرپرست برنامه: جناب آقای عباس جوانمردی

حداکثر ارتفاع: 2650 متر          مسافت: 18 کیلومتر      مسیر صعود/فرود: یک طرفه

منطقه: کوار – روستای بورکی     وسیه نقلیه: مینی‌بوس    تاریخ صعود: 21/09/1398

تعداد همنوردان: 21 نفر  فاصله تا شیراز: 60 کیلومتر        پوشش آنتن دهی موبایل: مطلوب

وضعیت آب و هوای منطقه در تاریخ صعود: بسیار مطلوب

روستای بورکی در 60 کیلومتری جنوب شرقی شیراز قرار دارد که مسیر دسترسی به آن از جاده شیراز-جهرم می‌گذرد. از روستاهای بین مسیر می‌توان به تفیهان، بیدزرد، هورباف و دره عسلو اشاره کرد. هدف از برنامه عبور از مسیر آب نی، عبور از خط‌الراس قله مهارلو و فتح قصر قباد بود.

قصر قباد کوار در نزدیکی روستای بورکی شهرستان کوار قرار دارد. قصر قباد بر روی یک صفحه سنگی تسخیر ناپذیر که در بعضی قسمت‌ها ارتفاع دیواره آن به بیش از ۵۰ متر می‌رسد قرار دارد و ارتفاع آن از سطح دریا حدود ۲۲۰۰ متر است. نکتۀ مهم و جالب دربارۀ قلعه یا قصر قباد کوار آن است که هیچ راه طبیعی برای دسترسی به آن وجود ندارد. کوه های شمال و شرق شهرستان کوار دره‌های فراوان با دیواره‌های صخره‌ای بلند دارند. چنین ویژگی طبیعی نواحی مذکور را به محلی برای ساخت قلعه و دژهایی برای در امان ماندن از یورش دشمنان در زمان‌های بسیار دور تبدیل کرده است. مسیر باریکی در دیواره سنگی تراشیده شده و در بالای آن تونلی رو به بالا در دل کوه کنده شده که حدود ۱۰ متر طول دارد و کف آن راه پله تراشیده شده و در انتهای این تونل یک تونل دیگر به طول ۲۰ متر وجود دارد. دشت بالای قصر قباد کوار از هر طرف به پرتگاه عمیقی ختم میشود و در روی آن قلعه و چند آب انبار بصورت مخروبه وجود دارد.

برنامه از ساعت 5:30 و با سوار شدن اولین نفر آغاز شد. و در ادامه با سوار شدن کلیه همنوردان در ایستگاه‌های مشخص شده، در نهایت ساعت 7:10 دقیقه به پلیس‌راه پل فسا رسیدیم. با سوار شدن آخرین نفر در همان مکان، در نهایت ساعت 7:50 به محل شروع صعود رسیدیم که در انتهای روستای بورکی و در مجاورت قدمگاه و معجزه‌گاه امام رضا قرار داشت. در همان مکان دو نفر دیگر نیز که با وسیله نقلیه شخصی به محل آمده بودند به گروه اضافه شدند و با انجام نرمش و حرکات کششی مقدمات صعود آماده شد و رأس ساعت 08:00 حرکت به سمت قله آغاز شد. پس از 1 ساعت طی مسیر در مکانی مسطح جهت صرف صبحانه توقف کردیم. طول مسیر از جنس سنگ و با شیبی نسبتا تند 30 تا 40 درجه‌ای بود. صرف صبحانه به مدت 15 دقیقه بود و ادامه کوهپیمایی ساعت 09:20 آغاز گشت. با 25 دقیقه کوهپیمایی به اولین خط‌الراس رسیدیم. و با پشت سر گذاشتن پستی‌ها و بلندی‌های مسیر به لبه پرتگاه کوه مهارلو رسیدیم که از لبه دیواره روستا و دریاچه‌ی زیبایی مهارلو پیدا بود و چنان منظره سحرانگیز و زیبایی را رقم زده که تمامی همنوردان محو تماشای چشم‌انداز شدند. به دلیل تنگی وقت همنوردان با گرفتن چند عکس سریعا به مسیر صعود ادامه دادند. ادامه مسیر به صورت خط‌الراس با شیب مثبت ملایم بود و پس از نیم ساعت با اولین دست به سنگ مواجه شدیم که این مرحله نیز با احتیاط و دقت سپری شد. ادامه مسیر نیز عمدتاً با شیب ملایم بود و با توجه به هوای بسیار عالی منطقه در این فصل، خستگی همنوردان به کمترین حد رسیده و توقف‌های کوتاه تنها برای نوشیدن آب و تازه کردن نفس در مسیر صورت می‌گرفت. لازم به ذکر است آب و هوای این منطقه بسیار گرم است و در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی جهت داشتن صعودی دلچسب ضروری است. با عبور از یال‌ها، مسیرهای پاکوب، دست به سنگ‌ها از ساعت 15:00 قصر قباد از دور نمایان شد و ساعت 16:00 به محل ورود به قلعه رسیدیم. همانطور که پیشتر نیز توضیح داده شد مسیر دسترسی به بالای قلعه از تونلی مصنوعی می‌گذرد که در سالیان بسیار دور ساخته شده. راهیابی همه به بالای صخره با توجه به وجود دست به سنگ‌هایی با سختی متوسط حدوداً 15 دقیقه طول کشید و همه‌ی افراد با موفقیت به بالای قلعه رسیدند. با صرف نهار و استراحت به مدت 45 دقیقه گروه عزم ادامه ادامه مسیر کرد و با گرفتن چند عکس نهایی رأس ساعت 17:00 به پایین قلعه رسیدیم و مسیر فرود را ادامه دادیم. با یک ساعت پیاده‌روی در مسیر فرود چشمه‌ای با نام «چشمه قلات» قرار دارد. چشمه قلات غار کوچکی است که ارتفاع دهانه آن حدود ۲ متر می باشد و از سقف آن آب می چکد. ساکنان قدیمی قلعه، ۵ خمره سفالی به قطر داخلی ۴۵ سانتی متر و  عمق حدود ۲۵ سانتی متر در زیر قسمتی که بیشتر قطرات آب می چکد در ساروج کار گذاشته اند و با لبه آنها شکافی برای سرریز آب درست کرده اند و آبِ خمره‌ها پس از جمع شدن، به حوضچه ای منتقل می شود. در نهایت ساعت 19:00 گروه با تمامی افراد و با موفقیت و سلامت مسیر را به پایان رساند.

  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.