En
سه شنبه 23 شهریور 1400

بازدید: 3871

اطلاعات عمومی

نام سرپرست برنامه : جناب آقای مسعود حجتی               نام برنامه :صعود به قلل نول جنوبی و شمالی

تعداد شرکت کنندگان : 15 نفر                                   تاریخ برگزاری برنامه :19و18/16/1400

وضعیت آب هوا: متغیر                                             نوع وسیله نقلیه : مینی‌بوس

اطلاعات قله

نام قله: نول جنوبی و شمالی              رشته کوه: زاگرس                           منطقه: سیسخت

حداکثر ارتفاع:4130                       مسافت پیمایش رفت و برگشت: 26 کیلومتر

جبهه صعود و فرود: گردنه بره باز           مسیر: عمدتا پاکوب همراه با مسیرهای ریزال و دست به سنگ

آنتن دهی مسیر :همراه با اختلال در طول مسیر و مناسب بر روی قله نوع        وجود چشمه : بله

پوشش گیاهی :گون، ارژن، بادام کوهی، زرشک، ووهل

میزان سختی مسیر (براساس سیستم یوسمیتی): 3 از 5

اطلاعات دسترسی به قله

نام استان: فارس                            نام شهر :سیسخت              نزدیک ترین روستا: -

فاصله تا شیراز: 200 کیلومتر             نزدیک ترین درمانگاه :درمانگاه سیسخت

فرهنگ و زبان روستاییان محلی :فارسی، لری

وجه تسمیه نام قلل صعود شده:

در زبان پهلوی یا پارسی میانه به معنای جویبار زلال و خروشان می‌باشد. چون دو قله نزدیک به هم می‌باشند به قلهٔ جنوبی، نول جنوبی می‌گویند.

روز اول

برنامه صعود به قلل نول جنوبی و شمالی رشته کوه دنا در تاریخ‌های 18 و 19 شهریور ماه 1400 به سرپرستی آقای مسعود حجتی در باشگاه کوهنوردی آرش شیراز برگزار گردید که در ادامه گزارش اجرای این برنامه به اطلاع می‌رسد.

برنامه طبق قرار قبلی از ساعت 05:00 روز 18 شهریور و با سوار شدن اولین همنوردان در ایستگاه تعیین شده آغاز گردید و در ادامه با اضافه شدن همنوردان در ایستگاه‌های تعیین شده از جاده شیراز-یاسوج به سمت شهرستان زیبا و سرسبز سیسخت رهسپار شدیم. در مسیر توقف کوتاهی جهت صرف صبحانه داشتیم. با ادامه مسیر در نهایت ساعت 10:15 به گیت محیط بانی کوه گل رسیدیم که با توجه به بسته بودن درب گیت مدتی معطل شدیم و با هماهنگی انجام شده و همکاری نیروی انتظامی مجوز ورود صادر شد. در نهایت ساعت 11:30 به انتهای مسیر آسفالت رسیدیم و سریعا دوستان کوله به پشت آماده حرکت شدند. گروه در صفی منظم به سر قدمی آقای حجتی و عقبداری ایلیاد مهمان‌دوست  از مسیر پاکوب دره به سمت گردنه بره باز حرکت کرد. در امتداد مسیر رودخانه نِول به سمت دره بره باز حرکت کردیم و پس از ساعتی پیمایش به چشمه آبی رسیدیم که دوستان از چشمه مقداری آب برداشتند و دقایقی در همان مکان به استراحت پرداختند.

با ادامه مسیر دقایقی جهت صرف نهار در مکانی مناسب توقف داشتیم و در نهایت گروه با پشت سر گذاشتن شیبی تند که حدود 3 ساعت طول کشید ساعت 06:30 به محل مناسب کمپ شب مانی در ارتفاع 3650 متری رسید و چادرها بر پا شد. پس از صرف شام سرپرست محترم برنامه پلن روز بعد برنامه را برای دوستان توضیح دادند و پس از آن همنوردان جهت استراحت به چادرهای خود رفتند.

روز دوم

طبق اعلام قبلی سرپرست برنامه بیدار باش ساعت 05:00 صبح بود که دوستان تا ساعت 06:00 صبحانه را هم صرف کرده بودند و به سمت قله نول جنوبی رهسپار شدیم. در ادامه با پیمایش مسیر بسیار چالشی که دارای دست به سنگ‌های متعدد، گذرگاه‌های تیغه‌ای و ریزالی بود تحت حمایت سرپرست و افراد با تجربه ساعت 10:30 موفق به صعود به قله نول جنوبی شدیم که این صعود توسط سرپرست برنامه به جوان‌ترین عضو آقای رامتین کمندی تقدیم شد.

پس از گرفتن چند عکس یادگاری به سمت قله نول شمالی که از دور با شیب بسیار تندی در زیر قله خود نمایی می‌کرد راهی شدیم اما اراده دوستان بسیار قویتر بود و تمامی اعضای گروه با روحیه‌ای تحسین برانگیز رأس ساعت 11:30 موفق به صعود به قله سرسخت نول شمالی شدند این صعود نیز به آقای حسین رجبی همنوردی که از بهبان به گروه ملحق شده بود تقدیم شد. بر روی قله تابلویی نیز برای گرامی‌داشت یاد کشته‌شدگان پرواز تهران یاسوج نصب شده بود که در سال 1396 به یکی از یال‌های این قله برخورد کرده بود.

پس از گرفتن عکس‌های یادگاری سریعاً عزم بازگشت کردیم. گروه ساعت 15:00 به محل کمپ رسید و در همان مکان با توجه به فرصت کم باقی مانده سریعا مقدار کمی غذا خورده و تجهیزات کمپ جمع آوری و به سمت پایین کوه حرکت کردیم. با ادامه مسیر ساعت 22:00 به مینی بوس رسیدیم و با روحیه ای شاد از یک صعود موفق به سمت شیراز راهی شدیم.

اعضای گروه:

آقایان: مسعود حجتی، ایلیاد مهماندوست، محمد حسام‌‌الدینی، رامتین کمندی، سعید سلطانفر، بابک مهمی، علیرضا خواجه‌ای، حسین رجبیلدینی

خانم‌ها: نازآفرین حجتی، زینب حاجیان، شراره پیروی، پدیده گشتاسبی، مرضیه عزیزی، نگین حسین‌زاده، مرضیه مرادی