En
قله بل
یکشنبه 1 خرداد 1401

بازدید: 2027

باشگاه :آرش شیراز        سرپرست برنامه : آقای سعید سلطانفر      تعداد اعضا: ۱۵ نفر

تاریخ :۲۹و۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱  وسیله نقلیه : یک دستگاه مینی بوس

قله: بِل اقلید               رشته کوه : زاگرس                           وضعیت اب و هوا: آفتابی و معتدل

منطقه و جبهه صعود: دره لایشکفت و جبهه غربی                     چشمه در مسیر: دارد

مسافت پیمایش : ۱۴ کیلومتر     ارتفاع قله: ۳۹۶۵ متر               میزان سختی : ۳/۵

نوع مسیر: پاکوب          پوشش آنتن دهی موبایل: ضعیف

--------------

کوه بل بلندترین قله کوهستان سفید از منطقه زاگرس مرکزی و بام استان فارس که در بخش مرکزی شهرستان اقلید واقع شده است. ارتفاع قدیم قله ۴۰۵۰ متر و جدیدا با دستگاه های مدرن ارتفاع ۳۹۶۵ متر ثبت شده است ولیکن کماکان ارتفاع درج شده بر روی تابلوی قله همان ۴۰۵۰ متر می باشد

پنجشنبه ۱۴۰۱/۰۲/۲۹

برنامه با حضور ۱۵ نفر از اعضاء در روز پنجشنبه ساعت ۲ بعد از ظهر در محل تجمع واقع در پارکینگ پارک کوهستانی نور آغاز شد.

طبق اعلام قبلی ،حرکت از شیراز به سمت اقلید ساعت ۱۴:۱۵ دقیقه با یک دستگاه مینی بوس آغاز شد و ساعت ۱۸:۰۰ به مقصد رسیدیم.

با توجه به هماهنگی قبلی و تکمیل بودن ظرفیت خانه کوهنورد اقلید ،محل اقامت، خانه ای در اقلید در نظر گرفته شده بود.پس از اسکان اعضا ،با توجه به زمانی که تا پایان شب وجود داشت و تصمیم سرپرست ، به جز دو نفر از اعضا سایرین به اتفاق به چشمه محمد رسول الله که محلی بسیار زیبا و سرسبز در شهر اقلید و در نزدیکی محل استقرار بود رفتیم و دقایقی را ضمن صرف هندوانه به خوش و بش و شوخی و خنده گذشت و در نهایت در حدود ساعت ۲۱:۰۰ به منزل برگشتیم.

پس از صرف شام اعضا همگی کوله های خود را برای صعود فردا آماده و در نهایت ساعت ۲۳:۰۰ خاموشی اعلام شد.

جمعه ۱۴۰۱/۰۲/۳۰

طبق اعلام قبلی ساعت ۴:۳۰ صبح با مینی بوس دیگری که در اقلید هماهنگ شده بود حدود ۹ کیلومتر جاده خاکی به سمت کوه بل و دره لایشکفت حرکت کردیم.ساعت ۵:۱۵ در ابتدای مسیر پیمایش بودیم که پس از انجام حرکات کششی و گرم کردن و صرف چای در موکبی که موقتا در همان روز در آن محل توسط نیروهای بسیج مستقر شده بود راس ساعت ۵:۳۰ پیمایش در ارتفاع ۲۷۰۰ متری از دره لایشکفت به سمت غرب شروع شد.

نفرات در صفی منظم و به صورت منسجم پشت سر سرپرست پیمایش میکردند .در ابتدای مسیر شیب ملایم بود که به تدریج بر شدت آن افزوده میشد.در اطراف پوشش گیاهی خوب و گلهای زیبا خودنمایی میکرد که باعث میشد نفرات کمتر متوجه مسیر باشند.پوشش  هوا در آغاز تقریبا سرد و به تدریج از شدت آن کاسته شد.در طول مسیر چشمه ای وجود داشت که از کنار آن گذر کردیم و از وجود داروهای گیاهی همچون آویشن نیز نمی توان گذشت.پیمایش تقریبا به صورت آهسته ولی پیوسته دنبال میشد و در ادامه پس از ۲/۵ ساعت پیمایش ساعت ۸ صبح در محلی قبل از جانپناه بنا به تشخیص سرپرست به استراحت و صرف صبحانه پرداختیم و مجدد مسیر را به سمت شرق ادامه و ساعت ۹:۱۰ صبح به جانپناه در ارتفاع ۳۵۰۰ متری رسیدیم.

بدلیل شیب زیاد قبل از جانپناه، چند دقیقه ای به استراحت در کنار جانپناه گذراندیم و سپس در ساعت ۹:۳۰ به سمت قله حرکت کردیم. پس از پیمایشی مستمر و گذر از شیب نسبتا زیاد قبل از قله،نهایتا ساعت ۱۲ ظهر تمامی اعضای تیم، منسجم و همگام و همدل، موفق به صعود قله شدیم.

در این صعود سه نفر از همنوردان به اسامی خانم اسکندری و آقایان آبسالان و عدلو، اولین صعود به قله چهار هزاری خود را تجربه میکردند.

و همچنین خانم حجتی سومین صعودشان به قله بل بود.

سایر اعضا اولین تجربه صعود به قله بل را داشتند

پس از گرفتن عکس تکی و تیمی طبق برنامه ریزی قبلی حدود یک ساعت قله توقف داشتیم و در ساعت ۱۳:۰۰به سمت پایین حرکت کردیم. ساعت ۱۴:۰۰ به جانپناه رسیدیم و تایم یک ساعته جهت صرف ناهار و استراحت در کنار چشمه اختصاص یافت.

پس از صرف ناهار مجددا در ساعت ۱۵:۰۰ به سمت پایین حرکت کردیم و با ادامه مسیر فرود ساعت ۱۷:۰۰ همگی اعضای تیم در سلامت کامل به ابتدای مسیر شروع پیمایش رسیدیم.

مینی بوس طبق هماهنگی در محل حضور داشت و پس از سوار شدن بر مینی بوس با تصمیم سرپرست ابتدا در یک بستنی فروشی دقایقی را به صرف آب هویج و بستنی گذراندیم و سپس در ساعت ۱۸ به محل اسکان برگشتیم.

کلیه نفرات لباسهای خود را تعویض و پس از دقایقی استراحت مجددا در ساعت ۱۹:۰۰ با همان مینی بوسی که از شیراز آمده بودیم به سمت شیراز برگشتیم و در ساعت ۲۲:۳۰ به شیراز رسیدیم.

از پوشش گیاهی منطقه در فصول مختلف میتوان به درختچه های خوشک ، ارژن ، البالو وحشی ، بوته های گون ، شلال ، زاز ، جاشیر و چویل ، تره کوهی ، اویشن ، گل هرمونه ، بو مادران و گینه خروسی نام برد

اسامی شرکت کنندگان در برنامه :

خانم ها: ۱.نازآفرین حجتی ۲.ریحانه صیادی۳.مریم جهانگیری۴.فاطمه اکبری و ۵.نجمه اسکندری

آقایان:۱.وحید سلطانفر ۲.ایمان نداف فرد ۳.ابراهیم صابر ۴. نیما نصیبی پور ۵.علیرضا عدلو ۶.مسعود پروین ۷.سجاد سعیدی نژاد ۸.حمیدرضا بوشاسب ۹.پوریا آبسالان ۱۰.شایان اسماعیلی