En
جمعه 14 آبان 1400

بازدید: 2613

گزارش پیمایش خط الرأس و صعود به قله ۳۰۰۰ متری زیبای قلات

سرپرست برنامه: آقای عباس جوانمردی  و سرکار خانم خدیجه صفری         تاریخ: 10/05/99

تعداد شرکت کنند‌گان: 30 نفر در قالب دو تیم      وسیله نقلیه: دو دستگاه مینی‌بوس

وضعیت آب و هوای منطقه: گرم   قله: سلسله قلل کوه سرخ و قله قلات       رشته کوه: زاگرس

منطقه شروع: باغ شهرهای شهرک فجر     منطقه پایان: روستای قلات        مسافت پیمایش: 15 کیلومتر

ارتفاع قله اصلی: 3001 متر                 میزان سختی: سنگین    مسیر صعود/فرود: یک طرفه

پوشش آنتن دهی موبایل: مناسب همراه با اختلال در برخی نقاط     وجود چشمه: بلی  نوع مسیر: کوهپیمایی

برنامه صعود و پیمایش مسیر شهرک گلستان به قلات از خط الرأس کوه سرخ در تاریخ 10 مرداد ماه 1399 به همراه 30 نفر از همنوردان باشگاه آرش برگزار گردید. نقطه شروع مسیر از مجتمع ویلایی رضوان در انتهای شهرک فجر منطقه دو کوهک آغاز و با عبور از قله‌های فرعی و اصلی قلات در نهایت به روستای قلات ختم می‌گردد.

برنامه از ساعت 05:30 با سوار شدن اولین نفرات آغاز شد و در امتداد مسیر دیگر همنوردان به تدریج در ایستگاه‌های مشخص شده به گروه پیوستند. در نهایت ساعت 6:20 به محل تجمع اصلی مقابل پمپ بنزین شهرک گلستان رسیدیم و از آنجا به سمت محل صعود حرکت کردیم. ساعت 06:50 دقیقه به ابتدای مسیر صعود رسیدیم و با پیاده شدن از مینی‌بوس به سرعت کوله‌ها را به دوش انداخته و مسیر را آغاز کردیم. پس از پیمایشی 10 دقیقه‌ای در شیب ملایم گروه جهت انجام حرکات کششی توقفی 10 دقیقه‌ای داشت و با هماهنگی یکی از همنوردان حرکات نرمشی و کششی انجام شد. کوه سرخ شیراز دارای چشمه‌ها، دره‌ها و قله‌های متعددی است. در این برنامه ورود به کوه سرخ از دره کبکان صورت گرفت. در ادامه با کمی پیمایش ساعت 08:05 به فضایی مناسب جهت صرف صبحانه رسیدیم و با تصمیم سرپرست محترم برنامه به مدت 45 دقیقه در همان مکان توقف کردیم. با ادامه مسیر ساعت 09:20 از گردنه برینه (برهنه) گذشتیم. ساعت 10:30 موفق شدیم به اولین قله صعود کنیم. با ادامه مسیر ساعت 11:30 به سومین قله (فراز و فرود) رسیدیم و در همان مکان توقفی 10 دقیقه‌ای جهت خوردن تنقلات و میوه داشتیم. گروه رأس ساعت 13:15 به قله اصلی قلات ( کوه سرخ) صعود کرد. -در خصوص نام قله لازم به ذکر است که کوه سرخ از شهرک گلستان تا روستای قلات امتداد یافته است و این کوه شامل قله‌های متعددی می‌باشد، که مرتفع ترین قله در نزدیکی روستای قلات قرار دارد که به همین دلیل به آن قله قلات نیز گفته می‌شود.- با گرفتن عکس بر روی قله و استراحتی کوتاه ساعت 13:35 به سمت چشمه طهماسبی جهت صرف نهار حرکت کردیم و ساعت 16:10 به چشمه طهماسبی رسیدیم. از سختی‌های مسیر می‌توان به گرمای هوا در ساعات ابتدایی صعود اشاره کرد که از ساعت 13:00 با پدیدار شدن ابر در آسمان تابش خورشید بسیار کمتر شد و وزش باد نیز هوایی بسیار مطبوع و لذت بخش را جهت پیمایش فراهم کرد. در نهایت ساعت 17:50 پس از صرف نهار به سمت روستای قلات و محل توقف مینی‌بوس حرکت کردیم و ساعت 19:00 به پایین کوه رسیدیم و ساعت 19:30 به محل توقف مینی‌بوس درون روستا رسیدیم و به سمت شیراز حرکت کردیم. بافت زمین کوه سرخ ماسه‌ای و سنگلاخ است و عمده مسیر صعود و فرود به صوت پاکوب به همراه دست به سنگ است. از پوشش گیاهی نیز می‌توان به ارژن، بادام کوهی، بنه، بلوط، وول، کهکم، آویشن و گون اشاره نمود.