En
صعود علم کوه از گرده آلمان ها و تنگ الیت
جمعه 14 آبان 1400

بازدید: 2118

گزارش برنامه گرده آلمان ها و تنگ الیت ( باشگاه کوهنوردی آرش )

در تاریخ  6 تیر ماه آگهی اعلام آمادگی برای صعود به  قله  علم کوه  از مسیر گرده آلمان ها و پیمایش تنگ الیت به سرپرستی مربی باشگاه آقای آرمان شهپری  در کانال واتس آپ و پیج اینستا گرام قرار گرفت ، پس از تبلیغات 17 نفر اعلام آمادگی کردن و عضو گروه واتس آپ که برای این برنامه تشکیل شده بود شدند. در گروه آقای شهپری جزئیات برنامه و همچنین نحوه انتخاب نفرات برای برنامه اصلی را توضیح دادند ، با توجه به توضیحات جناب شهپری مقرر شد بعد از انجام سه تست 7 نفر از کل متقاضیان برای برنامه اصلی انتخاب شوند .

اولین تست مربوط به گرده و فرود تنگ الیت در تاریخ 27 تیر ماه در منطقه پشت مله انجام گرفت . در این تست نفرات با یک کوله 5 کیلو گرمی و یک حلقه طناب شروع به صعود کردند .در ابتدا صعود و تراورس با یومار و همچنین فرود و فرود به صورت گاید را انجام دادند ، در هر مرحله از تست مربی هایی که در هر قسمت از تست قرار داشتن نسبت به عملکرد نفرات نمراتی در نظر گرفته و در پایان نیز جناب شهپری نمره ای به نفرات می دادند  ،همچنین در پایان هر تست هر فرد نیز در یک کاغذ با توجه به عملکردی که در طول تست داشت در آیتم های مختلف به عملکرد خودش نمره میداد.

بعد از ارزیابی های آقای شهپری بر اساس نمرات مربی ها در تست پشت مله اسامی نفرات را به  ترتیب در تست اول اعلام کردند .

دومین تست مربوط به آمادگی جسمانی نفرات در کوه بود که در تاریخ 10-9 مراد ماه برگزار شد . این تست پیمایش قسمتی از خط الراس شرقی دنا بود و نفرات اجازه استفاده از چادر ، کیسه خواب را نداشتن و باید شب را در ارتفاع با بیواک و پتو نجات بیتوته می کردند.

بعد از ارزیابی های آقای شهپری بر اساس پارامتر هایی که داشتن اسامی نفرات اعلام شد.

در تاریخ 16 مرداد تست تنگ الیت در استخر انجام گرفت ، تعداد 15 قالب یخ در درون استخر برای پایین آوردن دمای آب  برای هم دمایی تقریبی با تنگ الیت  درون استخر انداخته و نفراتی که برای این تست اعلام آمادگی کرده بودند باید درون آب تست های مد نظر را انجام میدادند ، تست گره ( حمایت ، خود حمایت ، بولین ، دو سر طناب ) و همجنین نفرات باید تست آزاد سازی از ابزار و  طنابی که دورخودشان  پیچیده شده و کیسه طنابی که به هارنسشان  وصل بود انجام میدادند

برای حفظ ایمنی و سلامتی نفرات مسئول کارگروه پزشکی باشگاه دکتر عرفان از ابتدا تا انتهای این تست در محل حاضر بود

پس از  پایان تست های مورد نظر در تاریخ 24 مرداد ماه اسامی نفرات بر اساس نمره هایی که در هر تست گرفته شده بود به ترتیب اعلام شد.  با توجه به اینکه هر سه تست اجرا شده توسط سرپرست برنامه  از هر دو برنامه اصلی سخت تر و چالش های هر سه تست از برنامه اصلی بیشتر  بود نفرات با آمادگی لازم عازم برنامه گرده و تنگ الیت شدند .

اسامی نفرات انتخابی پس از پایان هر سه تست

گزارش برنامه علم کوه گرده آلمانها و تنگ الیت  ( باشگاه کوهنوردی آرش)

بعد از پشت سر گذاشتن تست های برنامه علم کوه و تنگ الیت، سرپرست برنامه جناب آقای شهپری، اسامی نفرات را در گروه واتس آپ اعلام کردند . با توجه به انصراف تعدادی از متقاضیان ، در پایان پس از انجام تست ها، 13 نفر به ترتیب مشخص شدند ، سرپرست برنامه با شناختی که از توانایی نفرات داشتند تصمیم به انتخاب هر 13 نفر برای هر دو برنامه گرفتند.  متاسفانه 6 نفر از همنوردهای عزیز به علت مشکلات شخصی و کاری از برنامه انصراف داده و در آخر 6 نفر به صورت قطعی برای برنامه اصلی اعلام آمادگی کردند . بعد از هماهنگی های لازم برای تهیه وسایل برای هر دو برنامه و اعلام تجهیزات لازم در گروه مربوطه مقرر شد در تاریخ 4 شهریور ماه نفرات برای چک کردن وسایل و همچنین جلسه توجیهی به دفتر باشگاه مراجعه کنند . در تاریخ مد نظر آقای شهپری  در مورد نوع صعود، زمان حرکت و دیگر مسائل مربوط به روند برنامه با نفرات صحبت کردند و در این جلسه به سوالهای  همنورد ها در مورد هر دو برنامه پاسخ دادند و  تجهیزات نفرات را چک کردند.

در پایان جلسه مقرر گردید که  در تاریخ پنجنشبه 13 شهریور ماه ساعت 14 بعد از ظهر با دو وسیله شخصی از شیراز به سمت کلاردشت حرکت کنند .

شروع حرکت به سمت علم کوه

در روز پنجشنبه مورخ  شهریور ماه 99  نفرات همراه با تجهیزات در مکان مورد نظر جمع شده و بعد از جا دادن وسایل در هر دو ماشین با تاخیر به وجود آمده ساعت 16  سفر از شیراز به سمت کلاردشت شروع شد . با چند توقف کوتاه در بین راه  و طی صحبت و مشورت با نفرات و موافقت  قرار بر این شد که شب را در سلفچکان به سر کنیم . ساعت 6 صبح بیدار باش اعلام شد و پس از جمع کردن وسایل،  ساعت 8 صبح  بعد از خوردن صبحانه به مسیر ادامه دادیم .

ساعت  12:30 دقیقه ظهر  جمعه به  کلاردشت رسیدیم ، بعد از خرید ضروریات  به سمت منزلی که برای این چند روز اجاره کرده بودیم حرکت کردیم ، هوا بسیار مطبوع و خنک بود ، بعد از اتراق در منزل و تهیه شام سرپرست برنامه وسایلی که باید با قاطر به سمت پناهگاه سیاهچال برده میشد را جمع آوری و با دو تن از همنوردها به سمت پناهگاه ونداربن حرکت کردند ، بعد از صرف شام آقای شهپری با کمک بقیه تغذیه دو روز را به صورت کامل بسته بندی کردند که شامل دو وعده ناهار ، یک وعده غذای اضطراری و میان وعده و میوه و تنقلات به تعداد نفرات بسته بندی و به نفرات تحویل داده شد ، پس  از اتمام صحبت در مورد برنامه فردا، نفرات آماده خواب شدند.

ساعت 7 صبح شنبه بعد از خوردن صبحانه و تعویض لباس و جا دادن وسایل در ماشین، ساعت7:30 دقیقه به سمت علم کوه حرکت کردیم.

در مسیری زیبا و چشم نواز در هوایی خنک و مطبوع  ساعت 8:30 دقیقه به پناهگاه وندارن رسیدیم بعد از رد شدن از  پناهگاه در ساعت 8:50 دقیقه به ابتدای مسیر رسیدیم و  بعد از پیاده شدن از ماشین با شور و اشتیاق نفرات به سمت پناهگاه سرچال حرکت کردیم ، زیبایی های مسیر وصف نشدنی و دلپذیر بود و تصاویری زیبا در نگاه همنورد های عزیز به جا گذاشت ، در طول مسیر با گروهی 11 نفره از تهران برخورد کردیم که این گروه هم عازم گرده آلمان ها بودند بعد از خوش و بشی که با نفرات انجام شد گروه استراحتی کوتاه انجام داد .

در ساعت 12:40 دقیقه به پناهگاه سرچال رسیدیم هوای پناهگاه آفتابی و دلپذیر  بود . بعد از استراحت کوتاهی در ساعت 13:30 دقیقه گروه  در کنار هم ناهار را صرف و به استراحت پرداختند ، بعد از استراحت و صحبت های آقای شهپری نفرات تجهیزات فنی خود را تحویل گرفتند و بعد از جمع کردن کوله های خود و با تاریک شدن هوا به داخل پناهگاه رفتند ، آقای شهپری و همنورد ها شروع به تهیه شام که سوپی لذیذ و خوشمزه بود کردند بعد از آماده شدن و خوردن سوپ و جمع آوری وسایل  نفرات در ساعت 8 شب برای خوابیدن آماده شدند ، ساعت 3:45  دقیقه بامداد بیدار باش اعلام شد و نفرات بعد از جمع آوری وسایل اضافه برای حمل با قاطر در ساعت 4:15 دقیقه بامداد به سمت علم چال حرکت کردیم.

بعد از استراحت های  کوتاهی که در مسیر انجام گرفت در ساعت 7:50 دقیقه برای صرف صبحانه و پوشیدن هارنس و تجهیزات اتراق کردیم بعد از گرفتن عکس یادگاری در ساعت 8:40 دقیقه  به سمت گرده حرکت کردیم.

ساعت  10:30  صبح به ابتدای گرده رسیدیم ، یک گروه 4 نفره از مشهد اول گرده بودند که تیم ما باید بعد از این گروه شروع به حرکت می کرد، بعد از رد شدن تیم مشهدی آقای شهپری شروع به زدن کارگاه و طناب ریزی کردند که نفرات ابتدایی و انتهایی تیم مشخص و نفرات به ترتیب شروع به رد شدن از طناب کردند ، مسیری زیبا و دیدنی ، دیدن علم چال از بالای گرده بسیار زیبا بود ، با ترتیبی که سرپرست اعلام کردند نفرات هر کارگاه به ترتیب رد کردند تا اینکه در ساعت 12:45 دقیقه دوباره به تیم مشهدی رسیدیم ، با صحبت هایی که انجام شد قرار شد با تیم مشهد بقیه مسیر را ادامه بدهیم ، یکی از نفرات تیم مشهد به علت خستگی به کندی حرکت می کرد که همین امر باعث شد سرعت تیم ما هم کم شود ، بالاخره در ساعت21:30 آقای شهپری به عنوان آخرین نفر از گرده بیرون آمد ، بعد از خوشحالی و تبریک گفتن همنورد ها تیم شروع به جمع آوری وسایل فنی کردند.  تیم مشهدی که به علت دیروقت بودن تصمیم گرفتند به پناهگاه خرسان بروند و با روشن شدن هوا به سمت علم چال حرکت کنند . سرپرست تیم  با مشورتی که با نفرات انجام داد  قرار شد به علت دیروقت بودن نفرات به قله صعود نکنند و به سمت ماشین حرکت کنند.  تمام نفرات تیم اولین تجربه گرده آلمان ها را داشتند و بعد از تمام کردن گرده با لذتی که از مسیر برده بودند مواقفت کردند  بدون رفتن به قله به سمت ماشین حرکت کنند.

مسیر به سمت ماشین طولانی و در سیاهی شب شروع شد ، سرعت حرکت   افراد به علت خستگی کم شد و لذت صعود به گرده باعث می شد این مسیر طولانی زیاد هم سخت نباشد. بعد از استراحت در بین مسیر و خوردن تنقلات در ساعت 3 بامداد به ماشینی که منتظر تیم بود رسیدیم و بعد از اینکه تمام نفرات سوار ماشین شدند به سمت منزل حرکت کردیم . در اینجا اولین برنامه باشگاه که صعود به گرده آلمانها بود با موفقیت به پایان رسید،  برنامه ای که خاطره آن تا مدت ها در ذهن همنوردان عزیز باقی خواهد ماند. در انتها ساعت 5 بامداد بعد از رسیدن به خانه افراد با بدن هایی خسته اما خاطراتی شیرین آماده برای خوابیدن شدند .

با توجه به اینکه برنامه باشگاه آرش بعد از علم کوه ، تنگ زیبای الیت بود؛ قرار بر این شد بین این دو برنامه همنوردان استراحتی داشته باشند ، با برنامه ریزی سرپرست برنامه بازدید از جنگل زیبای مازیچال در ارتفاعات کلاردشت در نظر گرفته شد. مازیچال دره ای پر از درختان بلوط است( مازی در گویش محلی به معنای درخت بلوط است). ساعت 13 ظهر پس از خریدهای ضروری به سمت جنگل مازیچال  حرکت کردیم،  پس از بازدید از جنگل و گرفتن عکس یادگاری و صرف یک ناهار خوشمزه در ارتفاعات مه آلود ساعت 19 بعد از ظهر  به سمت منزل بازگشتیم.

روز سه شنبه 18 شهریور بعد از صبحانه و جمع کردن وسایل به سمت روستای زیبای الیت حرکت کردیم. روستای الیت از توابه مرزن آباد چالوس است. این روستا چشم انداز جلگه ای و شیب تند مشرف به دریا و دارای ارتفاع حدود 2000 متر از سطح دریا می باشد.  بعد از طی کردن جاده زیبای الیت ساعت 15:30 دقیقه به روستای الیت رسیدیم ، روستایی که در مه فرو رفته بود ، زمانی که منتظر بودیم تا مسئول اقامتگاهی که جهت این دو روز از قبل هماهنگ شده بود به ما ملحق شود، همنوردان  عزیز با توجه به هوای دل انگیز روستا تصمیم گرفتند ناهار را همانجا میل کنند.

بعد از اتراق در منزل و خالی کردن وسایل با توجه به اینکه دو لیدری که از قبل برای برنامه تنگه الیت هماهنگ شده بودند  بنا به دلایلی قادر به همراهی تیم نشدند. از این رو  طی هماهنگی های انجام شده با لیدر های شیراز جناب آقای قشقایی و آقای خیراندیش، قرار بر این شد که  این دو عزیز شب به ما ملحق شوند و طبق برنامه تنگ الیت را اجرا کنیم.  بعد از خوردن شام و چیدمان وسایل دره،  ساعت 22 نفرات شیراز که 5 نفر بودند به ما ملحق شدند و  بعد از صرف شام مهمانان و جلسه هماهنگی برای برنامه الیت نفرات برای استراحت و خواب شبانه آماده شدند . ساعت 5:45 دقیقه بامداد بیدار باش و بعد از تعویض لباس به سمت تنگه حرکت کردیم.

بعد از صرف صبحانه در هوایی مه آلود و دل انگیز اولین فرود  نفرات شروع شد ،  تنگه الیت شامل 11 فرود است که بیشترین این فرود ها به صورت گاید انجام می شود ،نوشتن قادربه وصف این تنگه زیبا نیست ، پیمایشی زیبا در میان درختان سر سبز و هوای مه آلود و آب سرد که زیبای تنگه سردی آب را قابل تحمل می کرد بالاخره در  ساعت 4 بعد از ظهر آخرین فرود انجام شد و بعد از گرفتن عکس یادگاری به سمت روستا حرکت کردیم،  مسیر برگشت دارای شیب تندی بود که با توجه به مصدومیت جزئی یک از نفرات بعد از 5/1 ساعت پیمایش به ماشین هایی که آماده بودند رسیدیم و به سمت محل اسکان بازگشتیم.

تعداد فرود های و ارتفاع فرود های تنگ الیت

بعد از تعویض لباس و جمع کردن وسایل در ساعت 19:30 دقیقه بعد از ظهر روستای زیبای الیت را به سمت شیراز ترک کردیم . ساعت 22 شب شام صرف شد و در ساعت 1 بامداد جهت خوابیدن در ساوه اتراق کردیم و ساعت 7:30 دقیقه صبح بعد از میل کردن صبحانه به سمت شیراز حرکت کردیم ، ساعت 16:30 دقیقه در آباده پس از صرف ناهار به مسیر ادامه دادیم و ساعت 19 به شیراز رسیدیم. در اینجا برنامه سخت، سنگین اما مهیج و خاطره انگیز فتح گرده آلمان های علم کوه و پیمایش تنگ زیبای الیت پس از 7 روز  در تاریخ 20/6/99 به پایان رسید.

تشکر ویژه از باشگاه آرش برای تدارک برنامه ای عالی و با کیفیت

تشکر و قدردانی از زحمات سرپرست برنامه جناب آقای شهپری برای اجری هر دو برنامه

اسامی همنوردهایی که در این برنامه حضور داشتند

آقای آرمان شهپری  ( سرپرست برنامه )