En
دوشنبه 25 مرداد 1400

بازدید: 7381

صعود به قله کولجنو

به کوه که میروی ای کوهنورد قله های سربلندی!

برایم مقداری هوای تازه بیاور

و آزادی!

قله کول‌جِنو یا کول‌جِنون با بلندای 3813 متر، شرقی‌ترین قله بر روی خط‌الراس اشترانکوه می باشد. مسیر معمول صعود این قله از منطقه دره دایی الیگودرز و هم چنین روستای کمندان شهرستان ازنا می باشد. موقعیت دقیق قله کول جنو در محدوده ی جغرافیایی شهرستان الیگودرز واقع شده است .صعود به این قله در زمستان نیازمند مهارت‌های کافی در زمینهٔ کوهنوردی و سنگنوردی است ( دقت در انتخاب مسیر صحیح برگشت دقت بالا و استفاده از GPS را طلب می‌کند) و همچنین به دلیل یخچال‌های وسیعی که در میسر وجود دارد تسلط کافی کوهنورد به تکنیک‌های برف و یخ و عبور از یخچال را می‌طلبد.

کول جنون کلمه‌‎ای محلی و به معنی کوه صدادار است. بهمن‌های این منطقه در زمستان بسیار مهیب و خطرناک است و صدای زیادی که به وجود می‌آورد گاهاً تا روستای کمندان هم می‎رسد و به این دلیل است که این نام را بر آن نهاده‌‎اند.

کول در زبان محلی به معنای محل و کول جنون به معنی محل وجود جن است، که از زمان قدیم به خاطر صعب‎‌العبور بودن مسیر و ظاهر خشن قله و کشته‌شدن و سقوط ایلات و عشایر در هنگام عبور از منطقه فوق این نام را بر آن قرار دادند.

دو مسیر رایج صعود به این قله عبارتند از:

بهترین زمان پیمایش این کوه زیبا اواخر بهار و اوایل تابستان میباشد ،چون هوای مطبوع تری در انتظار شماست و همچنین زیبایی های طبیعت بیشتر نمود مینماید. همچنین سردی و گرمی هوا باعث کلافگی و کاهش توان افراد نمیشود.

اگر تیمی برای اولین بار قصد صعود به این قله زیبا را داشته باشد بهتر است از راهنمای محلی کمک بگیرد.

برای صعود به این قله فنی یکسری ملزوماتی هست که باید رعایت شود :

تیمی 9 نفره به سرپرستی اقای جواد محمدی در تاریخ 23 تیر ماه ساعت 10 شب به سمت اصفهان و نهایتا ازنا حرکت کرد.ساعت 10 صبح به روستای کمندان رسیدیم و در خانه زیبای اقای لونی که به سبک ایران قدیم باسازی شده بود اسکان گزیدیم.

که خود ایشان در طول مسیر به عنوان راهنمای محلی باتیم صعود کردند.بعد از صرف نهار و استراحتی کوتاه ساعت 2 بعد از ظهر تیم به سمت روستای کمندان حرکت کرد. که در مسیر از روستای گرجی و روستای درتخت گذشتیم و بعد از گذر از چند روستای دیگر نهایتا به کمندان رسیدیم که ابتدای مسیر صعود میباشد.

ساعت 3:30 در ابتدار مسیر قرار گرفته و تیم به سمت جانپناه حرکت کرد. ساعت 4:45 دقیقه به چشمه سراب کمندان رسیدیم که اولین توقف مسیر بود و همنوردان اب نوشیده و استراحت کردند،خوشبختانه در کل مسیر پیمایش چشمهای زیادی وجود دارد که کوهنوادان نیازی به حمل اب زیاد ندارند. دوباره شروع به حرکت نمودند. توقفگاه بعدی چشمه ناصر بود که به نام یکی از کوهنودان لرستان نامگذاری شده است .که دوستان اب برداشته و استراحت کوتاهی کردن و دوباره در مسیر صعود قرار گرفتند.

ساعت 7 عصر به جانپناه رسیدیم.اب به اندازه کافی برداشته چون اخرین چشمه مسیر است و بعد از جانپناه تا قله چشمه دیگری وجود ندارد.از جانپناه تا زیر تیغه مسیر شیب نسبتا تندی دارد و پیمایش کمی سختتر میشودو نهایتا به زیر تیغه رسیدیم کمپ برپا کردیم. باد تندی می وزید. به سختی چادرها برپا شد و شب را در زیر تیغه سپری کردیم.

ساعت 6 صبح شروع به صعود از تیغه نموده وکل زمان پیمایش بر روی دیواره 3 ساعت به طول انجامید و نهایتا ساعت 9 صبح موفق به صعود قله شدیم.

بعد از کمی استراحت بروی قله و گرفتن عکس های یادگاری شروع به حرکت به سمت پایین از مسیر شصست خدا و چال برفی نمودیم و در نهایت ساعت 5 عصر به روستای کمندان رسیدیم و با لیدر محلی خداحافظی کرده و به سمت شهر زیبای شیراز حرکت نمودیم.

از جایی که هستید شروع کنید...

از آنچه دارید استفاده کنید...

کاری که می‌توانید را انجام بدهید...