En
پاکسازی روستای قلات
جمعه 14 آبان 1400
    
بازدید: 3323
    

       به نام خدا

گزارش برنامه پاک‌سازی و پیمایش کوه قلات

مورخ شنبه 1 آبان 1400

نام سرپرست برنامه : جناب آقای مجتبی فولادی وندا

 

    به مناسبت هفته تربیت‌بدنی و روز کوهنورد جهت پاکسازی کوه قلات، تیمی 12 نفره از باشگاه کوهنوردی آرش شیراز به سرپرستی جناب آقای مجتبی فولادی وندا با اتومبیل های شخصی ساعت 2 بعدازظهر روبروی مجتمع تجاری خلیج فارس جمع شدند.

بعد از ورود به روستا و پارک اتومبیل ساعت 2:45 دقیقه از میان کوچه‌های تاریخی و زیبای روستای قلات پاکسازی مسیر به سمت آبشار آغاز شد. به هر یک از اعضاء یک کیسه زباله و دستکش یکبار مصرف جهت جمع آوری زباله داده شد.

 

روستای قلات در 36 کیلومتری شمال غربی شیراز قرار دارد. این روستا آب هوای خنک و مطبوعی دارد، به‌طوری‌که در این منطقه حتی در گرم‌ترین ماه‌های سال هم گرما چندان حس نمی‌شود.

این روستای زیبا در ارتفاعات 2065 متری از دریا و دارای جمعیتی نزدیک به 7000 نفر است؛ قلات شیراز  نسبت به  وسعت خود آثار باستانی و جاذبه‌های جالبی دارد اما ویژگی منحصربه‌فرد قلات شیراز  این است که یک فضای اورگانیک بسیار زیبا و تجربه گردش در یک طبیعت فوق‌العاده را برای شما رقم می‌زند.

متاسفانه در طول مسیر شاهد زباله‌های انباشته شده می‌باشیم. از بطری‌های پلاستیکی آب گرفته تا لیوان یکبار مصرف و ماسک و قوطی های نوشابه و تعداد زیادی ته سیگار! گروه در طول مسیر در جهات مختلف پراکنده و مشغول جمع آوری زباله ها شدند.

سگ‌های ولگرد منطقه تعدادشان زیاد است و آلودگی محیط روی آنها تاثیر مخربی دارد. مخصوصا آلودگی ایجاد شده در اثر تعداد بالای ته سیگاری که در این منطقه دیده می‌شود. بهتر است از طریق سازمان مربوطه برای جمع آوری سگ‌های ولگرد و نگهداری از آنها تصمیمی اساسی گرفته شود. پاک‌سازی مسیر تا انتهای آبشار ادامه داشت.

در مسیر برگشت گردشگران و مسافران و اهالی منطقه از گروه تشکر و قدردانی بابت این فعالیت محیطزیستی -فرهنگی به عمل آوردند. بعد از اتمام جمع آوری زباله ها، در محل مربوط برای انتقال به سازمان شهرداری قرار داده شد. در انتها در یکی از کافه های منطقه از گروه دعوت به عمل آمد.

 

 

هر چند 12 کیسه کاملاً پر از زباله منطقه جمع آوری شد و اعضا دلخوش به برداشتن گامی هرچند کوچک در جهت حفظ محیط زیست بودند. با هدف تأثیر بر فرهنگ جامعه، در جهت نگهداری و حفظ منابع با ارزشی که در دستان ما برای رساندن به آیندگان به امانت گذاشته شده است.

                                                                                                         گرد آورنده : بهناز دانشی

 

 

  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.