En

بازدید: 10671

گزارش برنامه صعود به قله بل اقلید

سرپرست برنامه : آقای مسعود حجتی                تاریخ : ۴ و ۵ شهریور ۱۴۰۰

تعداد شرکت کنند‌گان : ۱۵ نفر                          وسیله نقلیه: یک دستگاه مینی‌بوس

وضعیت آب و هوا : معتدل

قله : بِل            رشته کوه: زاگرس

مسافت پیمایش : ۱۰ کیلومتر                             ارتفاع قله : ۴۰۵۰ متر

منطقه و جبهه صعود : منطقه ای بنام لایشکفت و جبهه غربی

میزان سختی: نیمه سنگین                                 وجود چشمه: دارد

پوشش آنتن دهی موبایل : اختلال در بیشتر نقاط نوع مسیر: پاکوب

کوه بل بلندترین قله کوهستان سفید از منطقه زاگرس مرکزی و بام استان فارس می باشد. که در بخش مرکزی شهرستان اقلید واقع شده است. ارتفاع قدیم قله ۴۰۵۰ متر و جدیدا با دستگاه های مدرن ارتفاع ۳۹۶۵ متر اعلام شده است

پنجشنبه : مورخ ۱۴۰۰/۰۶/۰۴

برنامه با حضور ۱۵ نفر از همنوردان در  ساعت ۳ بعد از ظهر از شیراز به سمت اقلید آغاز گردید ساعت ۷ عصر به اقلید رسیدیم محل اسکان خانه کوهنورد اقلید در نظر گرفته شده بود پس از صرف شام و آماده کردن کوله ها ساعت ۱۱ شب خاموشی اعلام شد

جمعه مورخ ۱۴۰۰/۰۶/۰۵

ساعت ۴ صبح با مینی بوس حدود ۹ کیلومتر جاده خاکی به سمت کوه بل و دره لایشکفت حرکت کردیم و ساعت ۵ صبح به نقطه شروع پیمایش که آبگیر کوچکی هم در ابتدای مسیر وجود داشت رسیدیم.

مسیر صعود کاملا پاکوب  و در ابتدای مسیر ارتفاع  ۲۷۵۰ متر  و  هوا مقداری سرد بود و پس از پیمایشی 10 دقیقه‌ای در شیب ملایم گروه مشغول انجام  حرکات کششی شدند.

در ادامه پس از پیمایش سه ساعته ساعت ۹ صبح به جانپناه در ارتفاع ۳۵۰۰ متر رسیدیم در کنار این جانپناه چشمۀ کوچکی وجود دارد.

پس از صرف صبحانه در جانپناه ساعت ۹:۳۰ به سمت قله حرکت کردیم  و ساعت ۱۲ ظهر همگی اعضای گروه در قالب تیمی منسجم و‌ منظم موفق به صعود قله شدیم. پس از گرفتن عکس تکی و تیمی طبق برنامه ریزی قبلی حدود یک ساعت قله توقف داشتیم و ساعت ۱ ظهر به سمت پایین حرکت کردیم و ساعت ۳ بعد از ظهر به پایین جانپناه رسیدیم و تایم نیم ساعته جهت صرف ناهار  اختصاص یافت.

از سختی‌های مسیر می‌توان به شیب تا حدودی زیاد در زیر جانپناه اشاره کرد در طول مسیر پیمایش هم با وجود آفتاب وزش باد نسبتا ملایم هوایی بسیار مطبوع و لذت بخش را جهت پیمایش فراهم کرد.

با ادامه مسیر فرود ساعت ۵ عصر همگی اعضای تیم در سلامت کامل به ابتدای مسیر شروع پیمایش رسیدیم.

در نهایت ساعت ۷ عصر از خانه کوهنورد به سمت شیراز حرکت کردیم.

از پوشش گیاهی منطقه در فصول مختلف میتوان به درختچه های خوشک ، ارژن ، البالو وحشی ، بوته های گون ، شلال ، زاز ، جاشیر و چویل ، تره کوهی ، اویشن ، گل هرمونه ، بو مادران و گینه خروسی نام برد

اسامی شرکت کنندگان در برنامه :

خانمها :

نگین حسین زاده ، زینب حاجیان ، نازآفرین حجتی ، فاطمه خندان ، سمانه رمضانی ، زهرا رشید ، مرضیه کاوه ، لیلا کشاورز ، راضیه کشاورز ، زهرا مستجیر