En
شیرکوه یزد
دوشنبه 13 شهریور 1402

بازدید: 584

نام سرپرست برنامه : جناب آقای مسعود حجتی               نام برنامه :صعود به قله شیرکوه یزد و شب مانی در کویر یزد

تعداد شرکت کنندگان : 21 نفر                                   تاریخ برگزاری برنامه : 5و6/08/1400

وضعیت آب هوا: صاف و آفتابی                                            نوع وسیله نقلیه : اتوبوس ، مینی‌بوس

اطلاعات قله

نام قله: شیرکوه یزد              رشته کوه: مرکزی                           منطقه: تفت روستای ده بالا

حداکثر ارتفاع:4075 متر از سطح دریا    ارتفاع شروع پیمایش : 2600 متر از سطح دریا                   مسافت پیمایش رفت و برگشت: 20 کیلومتر

جبهه صعود و فرود: دره نجیب          مسیر: عمدتا پاکوب و در طول مسیر با علایم و تابلو مسیر قله

آنتن دهی مسیر :همراه با اختلال در طول مسیر و مناسب بر روی قله         وجود چشمه : در طول مسیر قبل از پناهگاه و پناهگاه

پوشش گیاهی و جانوری  : درباره پوشش گیاهی و جانوری ارتفاعات شیرکوه باید گفت، این منطقه منبع اصلی گیاهان دارویی در استان یزد محسوب می‌شود. از میان گیاهانی که در این منطقه کوهستانی رشد می‌کنند می‌توان به قدومه،‌ گل ختمی، زیره سیاه، هندوانه ابوجهل، کاسنی، گل حسرت، خاکشیر، زیره سبز، شکر تیغال، وشاء، شیرین بیان، آنغوزه، بالنگو، پنیرک خبازی، مورد، مرزنجوش، بارهنگ، مریم گلی، ریواس، تاجریزی، ریواس، گل ماهور، ریواس و کاکوتی و ... اشاره کرد. پوشش جانوری نیز در منطقه شیرکوه بسیار متنوع است. از میان جانورانی که در این کوهستان زیست می‌کنند، می‌توان به مواردی همچون  بز، گرگ، آهو،قوچ، میش، کل و ... اشاره کرد.

میزان سختی مسیر (براساس سیستم یوسمیتی): 3 از 5

اطلاعات دسترسی به قله

نام استان: یزد                           نام شهر :تفت             نزدیک ترین روستا : ده بالا: -

فاصله تا شیراز: 435 کیلومتر             نزدیک ترین درمانگاه :درمانگاه ده بالا

فرهنگ و زبان روستاییان محلی :فارسی

وجه تسمیه نام قله صعود شده:

قله شیرکوه که آن را با نام تفت نیز می‌شناسند، بلندترین قله در استان یزد است. این قله در شهرستان تفت قرار دارد اما از شهر یزد می‌توانید به راحتی و وضوح آن را ببینید. درباره  شیرکوه می‌توان گفت، به نظر می‌رسد این نام را به این دلیل روی این ارتفاع گذاشته‌اند که از دور شبیه به یک شیر خفته به نظر می‌رسد.

روز اول

برنامه صعود به قله شیرکوه و شبمانی در کویر یزد در تاریخ‌ 4 تا 7  آبان ماه 1400 به سرپرستی آقای مسعود حجتی در باشگاه کوهنوردی آرش شیراز برگزار گردید که در ادامه گزارش اجرای این برنامه به اطلاع می‌رسد.

برنامه طبق قرار قبلی از ساعت 12:00 ظهر  4 آبان 1400  و با سوار شدن همگی همنوردان در محوطه جلوی مجتمع طلاییه بالاتر از دروازه قرآن با یک دستگاه اتوبوس وی آی پی به سمت استان یزد و شهرستان تفت آغاز گردید و در ساعت 19:00 به شهرستان تفت رسیدیم و از آنجا با مینی باس که از قبل هماهنگ شده بود به سمت روستای ده بالا حرکت کردیم. بعد از گذر از منطقه کوهستانی در ساعت 20:00  به روستای ییلاقی  ده بالا رسیدیم و در خانه روستایی که از قبل هماهنگ شده بود مهمان آقای شیخ علیشاهی و خانه خشتی و گرم این عزیز و همسر کهنسالشون  شدیم

روز دوم

صبح روز 5 آبان 1400 طبق هماهنگی شب قبل ساعت 4 صبح همه اعضای تیم به سرقدمی آقای صادق قاسم خوانی و عقب داری آقای مهدی بخشایی  از مسیر دره نجیب پیمایش شروع گردید در ابتدای شروع پیمایش هوا نسبتا سرد بود و پس از طی یک ساعت با روشن شده هوا از سردی هوا کاسته شد. در ادامه ساعت 9 صبح به پناهگاه رسیدیم و توقف نیم ساعته جهت صرف صبحانه داشتیم

ساعت 11:30 همگی اعضای تیم موفق به صعود به بام استان یزد قله شیرکوه شدند و پس از گرفتن عکس یادگاری بر روی قله ساعت 13:00 شروع به فرود از قله به سمت روستای ده بالا کردیم و ساعت 19:00 همگی اعضای تیم در سلامت کامل به پایین رسیدیم

و پس از جمع کردن وسایل اضافی در خانه روستایی به سمت کمپ گردشگری شباهنگ حرکت کردیم و ساعت 21:00 به مجموعه شباهنگ رسیدیم و دو شب در این مجنمع اقامت داشتیم و همگی دوستان  از طبیعت زیبای کویر نهایت بهره را بردند

و صبح روز 7 آبان همگی اعضای تیم به سمت یزد حرکت کرده و با نظر دوستان بازدیدی در شهر یزد داشته و ساعت 13 با اتوبوس وی آی پی به سمت شیراز حرکت کرده و ساعت 20:00 به شیراز رسیدیم

اعضای گروه:

آقایان: مسعود حجتی، مهدی بخشایی،علیرضا ترکمان ، علیرضا خواجه ای ، صادق قاسم خوانی ، علی شنتیا ، نیما نصیبی پور ، وحید سلطانفر ، نوید یزدانپرست

خانم‌ها: نگین حسین زاده ، نازآفرین حجتی، زینب حاجیان، نگار نجاتی ، الهام مرادی ، آسیه رحمانی ، ژاله خدادوست، مریم ذوالنواری ، ناهید ذوالفقاری ، فرحناز ایزدی ، فاطمه رنجبر