En

بازدید: 4377

اطلاعات عمومی

نام سرپرست برنامه : جناب آقای عباس جوانمردی

نام برنامه :پیمایش آبشار پاقلعه به آبشار حسنی               تعداد شرکت کنندگان : 14 نفر

تاریخ برگزاری برنامه :28/12/1399    وضعیت آب هوا: معتدل گرم   نوع وسیله نقلیه : مینی‌بوس

اطلاعات قله

نام قله: -                         رشته کوه: زاگرس                           منطقه: بوان-نورآباد

ارتفاع مبدا حرکت: 1150     حداکثر ارتفاع:1910                       مسافت پیمایش رفت و برگشت: 15 کیلومتر

جبهه صعود و فرود: جنوبی    آنتن دهی مسیر :همراه با اختلال        نوع مسیر: عمدتا پاکوب

وجود چشمه : خیر              پوشش گیاهی :گون، ارژن، بادام کوهی، زرشک، بلوط

میزان سختی مسیر (براساس سیستم یوسمیتی): 3 از 5

اطلاعات دسترسی به قله

نام استان: فارس                            نام شهر :نورآباد                 نزدیک ترین روستا: پاقلعه

فاصله تا شیراز: 80 کیلومتر               نزدیک ترین درمانگاه :درمانگاه دالین

فرهنگ و زبان روستاییان محلی :فارسی دری، لری

برنامه پیمایش آبشار پاقلعه به آبشار حسنی پاچر در تاریخ 28/12/99 به سرپرستی جناب آقای جوانمردی توسط باشگاه کوهنوردی آرش برگزار گردید. جهت رسیدن به منطقه باید از جاده سپیدان تا روستای سنگر رانندگی کرد و سپس وارد جاده فرعی بوان در سمت چپ جاده شد. پس از حدود نیم ساعت رانندگی در جاده بوان به روستای پاقلعه می‌رسیم که در همانجا از وسیله پیاده شده و پیمایش آغاز می‌گردد.

برنامه از ساعت 5:10 دقیقه صبح با سوار شدن اولین نفر در ایستگاه آغاز گردید و  در ادامه با اضافه شدن نفرات در ایستگاه‌های مشخص شده به سمت منطقه راهی شدیم و ساعت 7:10 به مقصد رسیدیم و سریعا حرکت آغاز شد. هدف از برنامه بازدید از دو آبشار پاقلعه و حسنی بود. منبع آب آبشار پاقلعه رودخانه پاقلعه است که در ادامه با ادغام رو رودخانه ششپیر به روستای حسنی رسیده و آبشار حسنی از این آب تغذیه می‌گردد. با پیمایش در مسیر ساعت 8 به نزدیکی آباشر پاقلعه رسیدیم و در همان مکان توقفی برای صرف صبحانه داشتیم.

پس از 20 دقیقه صبحانه از آبشار بازدید کردیم و به تعدادی عکس یادگاری زیر آبشار گرفته شد. برای رسیدن به زیر آبشار از چند مرحله دست به سنگ گذشته شد که با حمایت سرپرست و مسئولین فنی برنامه مشکلی برای همنوردان نبود. سپس در ادامه به سمت آبشار حسنی راهی شدیم. مسیر عمدتا پاکوب بود و هوا هم نسبتا گرم. از دیگر چالش‌های شیرین مسیر می‌توان به عبور از رودخانه اشار کرد که با طناب حمایت و قرقره و کارابین خطری متوجه دوستان نبود.

ساعت 12:45 به بالای آبشار حسنی رسیدیم و پس از گرفتن چند عکس به سمت پایین آبشار حرکت کردیم و ساعت 13:30 به زیر آبشار رسیدیم و نهار راه در همان مکان صرف کردیم. پس از صرف نهار و گرفتن چند عکس به سمت روستای حسنی حرکت کردیم و ساعت 4 به محل قرار مینی‌بوس رسیدیم.