En

تعداد شرکت کننده :12 نفر

سرپرست : جواد محمدی

گزارشگر برنامه : محمدرضا خادمی گراشی

قله قلات بزی با ارتفاع  4150متر از سری قله های خطالراس غربی دنا در مجاورت با روستایی به نام ماندگان قرار دارد . این قله که در واقع در ظلع شمالی خط الراس قرار دارد بین قله فردای قیامت و قله فنی پوتک در احاطه دیواره ای عظیم  ثبت شده .

پیرو برنامه ریزی سرپرست از ساعت 6 صبح حرکت کرده و با گذر ازشیراز به سپیدان - یاسوج – پل قره و سیور بعد از 6 ساعت باسرعت معمولی مینی بوس به این روستا رسیدیم و با هماهنگی قبلی جناب امیری(از اهالی مهربان روستا با شماره موبایل 09139221739) جهت کرایه نیسان در حیات منزل ایشان کوله های خود را اماده وبعد از صرف نهار سوار نیسان کردیم .

جهت پیمایش این برنامه در تابستان باید لباسی را که مناسب یک برنامه ترکیبی (کوهنوردی و آبنوردی) است از قبل تدارک دیده باشید . در این برنامه باید حدودا 35 بار عرض رودخانه را طی کنید. پس تعویض کفش باعث از بین رفتن وقت  که در این برنامه بسیار با ارزش است خواهد شد . کوله پشتی باید حداکثرترین حالت سبک و با حساب نیازهای اصلی بسته شود . همچنین نظر شخصی گزارش نویس بر این است که فرد صعود کننده قبل از این برنامه  آمادگی فنی و سنگنوردی و تجربه چنتا از بقیه قله های دنا یا چهار هزاری و همچنین دره نوردی  را باید داشته باشد .

بعد از یک ساعت حرکت با نیسان در بین باغ های پر سیب به ابتدای تنگ رود قر رسیدیم و با گذر از تابلوی محیط بانی که نشان میدهد حیواناتی از قبیل خرس – پلنگ – بزکوهی در این مکان وجود دارد , از سمت راست رودخانه قر پیمایش خود را بعد از عبور فنس محیط بانی اغاز کردیم . پس از چندین گذر عرضی از روی رودخانه و گذر از چند آبشار حداکثر2 متری همزمان با خیس شدن اجتناب ناپذیر کل پاها و دست به سنگ های متوسط بی خطر وارد تنگه اب سپید در سمت چپ شدیم . بعد از وارد شدن به این تنگه در اشکفتی که مناسب کمپ زدن نیز هست در سمت چپ دره استراحت کوتاهی کردیم تا برای صعود آبشار آب سپید اماده باشیم .

برای صعود این ابشار سرپرست بدون کوله پشتی از سمت راست ابشار که گیره های مناسبی جهت صعود دارد خود را به بالا ابشار رساند و با بستن 2 طناب انفرادی به هم از سمت چپ آبشار که خشک میباشد کوله پشتی های افراد را یکی یکی کشیدند بالا و همزمان بقیه افراد نیز صعود خود را به همین منوال انجام دادند – در این صعود کاملا خیس شدیم .در ادامه مسیر رودخانه با مواجه با یخچالی بزرگ , از سمت راست آن که به اندازه یک نفر با دیواره سمت راست باز شده بود با ارامش از مسیری پر شیب و شلی خود را به بالای یخچال و دیدن دسته بزرگی از کپک  رساندیم .

بعد از 5 بار گذر دوباره از رودخانه سرد , سوار بر یال سمت راست رودخانه خود را به محل کمپ که در واقع سرچشمه اب سپید میباشد در ساعت 6 عصر رساندیم . این محل فضای مناسبی سنگ چین و صاف شده برای برپایی چادر میباشد . با گذراندن شبی آرام و پرستاره با گذاشتن روزنامه مچاله شده در کفش های خیس و تعویض شلوار و جوراب به خواب رفته و با بیداری در 5 صبح و صرف صبحانه ای پر انرژی و سبک  در ساعت 6 حرکت خود را از سمت چپ سر چشمه در دره ای به طرف قله در یک ریزال طولانی و پر شیب با کوله کوچک صعود خود را در هوایی آرام شروع کردیم . بعد از طی کردن حدودا 5 کیلومتر و افزایش ارتفاع 1500 متر با گذر از سینه سنگی کوه در ساعت 9:30 به قله زیبای قلات بزی با وزش بادی معمولی و بیخطر رسیدیم .

بانوان باشگاه آرش بر فراز قله

بعد از استراحت از همان مسیر با آرامش و انرژی فراوان کسب شده از این قله زیبا به سمت کمپ حرکت کرده و با روش شن اسکی سرعت بیشتری گرفتیم . با جمع کردن چادر و صرف نهار از مسیر صعود دیروز پس از گذر با احتیاط از تمامی مسائل دیروز در ساعت 20 با کمی تاخیر به دلیل سرعت کم یکی ار دوستان به محل قرار با نیسان در کنار فنس بازگشتیم .

برای راحتی بیشتر شما, مسیر از ابتدا تا انتهای این قله را جهت دانلود  در سایت ایران جی پی اس ترک قرار میدهیم :