En
صعود قله شاهان کوه
    
تعداد بازدید: 3009
         
دسته بندی : عمومی
    
تاریخ درج خبر : 1400/7/29

 طبیعت چیزی را برنمیدازیم جز عکس و خاطره و چیزی را به جا نمی گذاریم جز رد پا.”
گزارش برنامه شاهان کوه به سرپرستی جناب آقای مسعود حجتی 
باشگاه کوهنوردی آرش شیراز

🌷 شاداب-چون-گل🌷
          🏔️ استوار-چونان-کوه🏔️

اطلاعات عمومی

 

نام سرپرست برنامه : جناب آقای مسعود حجتی                   نام برنامه  :صعود به قله شاهان کوه ( بام استان اصفهان )                   

تعداد شرکت کنندگان :  18  نفر                                            تاریخ برگزاری برنامه :    15 و 16/07/1400                                           

وضعیت آب هوا: صاف همراه با وزش باد                 نوع وسیله نقلیه : اتوبوس vip

 

 

اطلاعات قله

 

نام قله: شاهان کوه                          رشته کوه: هم سو با محور اصلی زاگرس                         منطقه: فریدونشهر

حداکثر ارتفاع:4040 متر                  مسافت پیمایش رفت و برگشت: 20  کیلومتر     

جبهه صعود و فرود : مسیر شرقی                    مسیر: عمدتا پاکوب همراه با مسیرهای سنگی و دست به سنگ

آنتن دهی مسیر :مناسب همراه با اختلال در طول مسیر            نوع وجود چشمه : بله ( فقط در ابتدای پیمایش )

پوشش گیاهی :  

گون، شوید کوهی ،  کُما ، جاشیر ، ترشک ، زول ، چویل ، کرفس ، ریواس ، قارچ ، تره 

جانوران منطقه :
انواع پرندگان وحشی نظیر قرقاول ، عقاب ، کبک ،  کبک دَری،انواع کَل ، بُز کوهی ، خرس ، گرگ ، شغال و خرگوش

میزان سختی مسیر (براساس سیستم یوسمیتی): 3 از 5

 

اطلاعات دسترسی به قله

نام استان :  اصفهان                        نام شهر :فریدونشهر            نزدیک ترین روستا :  سرداب بالا        

فاصله تا شیراز: 660 کیلومتر              نزدیک ترین درمانگاه : فریدون شهر- بیمارستان رسول اکرم (ص)

فرهنگ و زبان روستاییان محلی  : گرجی

وجه تسمیه نام قلل صعود شده : این قله نام خویش را از روستای شاهان واقع در جبهه جنوبی خود گرفته است.

ارتفاع شروع پیمایش : 2800 متر

 

موقعیت جغرافیائی:

قله شاهان کوه با ارتفاع ۴۰۴۰ متر از سطح دریا در ۲۰ کیلومتری جنوب غربی فریدون‌شهر و بر روی خط‌الراسی نعلی شکل واقع شده و بلندترین قله استان اصفهان می‌باشد. جهت اصلی این خط الراس شمال غربی_جنوب شرقی است و از کوه‌های متعددی تشکیل شده که از شرق به غرب عبارتند از: دری، دودکشان، چال روغن، شاهان کوه، جه جر، گورمیشان، دره غول، لاشوم، برد خیمه، چال میشان و مارک که البته در محدوده‌های شاهان کوه، گورمیشان و لاشوم تراکم زیادی از قله‌ها مشاهده می‌شود. این قله در جبهه غربی خود دیواره‌ای زیبا و دیدنی دارد كه تاکنون كار قابل توجهی روی آن انجام نشده است.

 

مهم‌ترین مسیرهای صعود به قله:

1- مسیر شرقی: روستای سرداب بالا- تنگه عرب – دهلیز جنوبی- قله شاهان کوه

2-  مسیر غربی: روستای شاهان- دهلیز غربی- قله شاهان کوه

3-  مسیر شمال شرقی: روستای سرداب بالا  - دره شمال شرقی- قله شاهان کوه

مسیر شرقی مسیر تابستانه می‌باشد و بیشتر از این مسیر قله صعود می‌شود

 

وجود پناهگاه و جان‌پناه:

در منطقه و مسیر صعود پناهگاهی وجود ندارد. در چند نقطه از مناطق بالا دست یال شرقی و غربی پهنه مناسب جهت برپایی چادر وجود دارد.

 

نوع و ساختار سنگی منطقه:

ساختار سنگی این منطقه مثل سایر مناطق زاگرس با دگرگونی و شکست لایه‌های زمینی و سنگ‌های رسوبی _ آبرفتی می‌باشد و سطح سنگ‌ها کاملاً زبر هستند که با توجه به مسیر صعود شده احتمال ریزش سنگ وجود دارد

 

جاده دستیابی به مبدأ صعود از جبهه شرقی:

معمول‌ترین راه صعود به شاهان کوه استفاده از مبدأ صعود روستای سرداب بالا است. برای رفتن به این روستا، ۲۰ کیلومتر پس از داران به سمت الیگودرز به محل انشعاب راه فرعی فریدون‌شهر میرسیم که در سمت چپمان قرار دارد. از سیبک تا نهضت آباد حدود ۴ کیلومتر است. بعد از نهضت آباد راه به سمت روستای میدانک ادامه میابد. اما قبل از آن و پس از عبور از روستای برد آسیاب در محلی به نام شاه‌نشین که در حقیقت یک آبادی متروکه است یک راه انشعابی فرعی در سمت راستمان پدید می‌آید که باید به داخل آن رفت. درست در مقابل این راه انشعابی و در سمت چپ جاده شوسه چند درخت سرسبز دیده می‌شوند که نشانه خوبی هستند. از اینجا تا روستای سرداب پایین حدود 2.5 کیلومتر و از سرداب پایین تا روستای سرداب بالا نیز حدود 2.5کیلومتر راه است که این راه‌ها خاکی هستند.

 

روستاهای اطراف:

شمال: دریگان و چشمه لنگان

غرب: روستای پشندگان

شرق: روستای سردآب بالا و پایین

 

چشم‌انداز قله:

شمال: شاهون 2 و 3 - خط الراس تتره

جنوب شرقی: دری - چال روغن - کیوارستان - بلبل - خط الراس و قله کرپوش

غرب: خط الراس زردکوه - کلونچی - شاه شهیدان - هفت‌تنان

شمال غرب: قله فردان - کی نو - میل – تاراز - زردگری - هشتاد

 

وضعیت قله در زمستان:

دسترسی به قله  به هنگام بارش برف سنگین، دشوار است و آشنایی با فنون مسیریابی و تجهیزات فنی زمستانی از جمله موارد مهم در صعود موفق به شاهان کوه به شمار می‌رود.

 

بهترین زمان صعود:

بهترین زمان برای صعود به شاهان اواخر تیرماه می‌باشد ولی در اواخر اردیبهشت‌ماه پهنه دشت سرسبز و پوشش لاله واژگون نمای زیبایی در دشت به وجود می‌آورد. نواحی بالا دست یال بیشتر برف‌چالی و یخچالی هستند که با توجه به شیب زیاد نیاز به ابزار صعود فنی می‌باشد.

وجه تسمیه:

این قله نام خویش را از روستای شاهان واقع در جبهه جنوبی خود گرفته است.

 

وضعیت جوی حاکم بر منطقه:

با توجه به مناطق باز دور و اطراف خط الراس شاهان کوه، بادهای ناگهانی، سرد و خشک بر روی خط الراس و قله کاملاً محسوس می‌باشد.

وضعیت جوی در روز اجرای برنامه:

-  آسمان صاف و آفتابی، در نیمه روز همراه با وزش باد خصوصا روی قله

-   دمای هوای قله با وزش باد نسبتا شدید 5 تا 10 درجه سانتی‌گراد 

شرح برنامه :

برنامه صعود به قله شاهان کوه اصفهان در تاریخ‌های 15 و 16 مهر ماه 1400 به سرپرستی آقای مسعود حجتی در باشگاه کوهنوردی آرش شیراز برگزار گردید که در ادامه گزارش اجرای این برنامه به اطلاع می‌رسد.

برنامه طبق قرار قبلی از ساعت 7:30 صبح روز پنجشنبه  15 شهریور و با سوار شدن همه همنوردان در ایستگاه محوطه جلوی مجتمع زمرد واقع در دورازه قرآن آغاز گردید و با یک دستگاه اتوبوس vip از جاده اتوبان شیراز – اصفهان  به سمت شهرستان فریدون شهر رهسپار شدیم. در مسیر توقف کوتاهی جهت صرف ناهار داشتیم . با ادامه مسیر در نهایت ساعت 18:30 به اقامتگاه بومگردی روستای سیبک فریدون شهر رسیدیم.این اقامتگاه دارای 9 باب سوئیت با ظرفیت های متفاوت است. سوئیت ها همگی دارای حمام و سرویس بهداشتی داخل واحد هستند. رستوران، محوطه، آب نما و فضای سبز  امکان لذت بردن از اقامتی دلپذیر را فراهم می کند.

چشم انداز اقامتگاه به سمت شاهان کوه است که بلندترین قله در استان اصفهان است.

پس از صرف شام ساعت 20:30 در محل رستوران بومگردی ، همگی دوستان مشغول آماده کردن کوله های خود شدند و حدود   ساعت 22:30 خاموشی اعلام  شد.

ساعت 3 بامداد جمعه 16 مهرماه 1400 بیدار باش اعلام شد و همگی دوستان ساعت 3:45 صبح سوار بر مینی بوس شدند و پس از گذشتن از روستای نهضت آباد ، بردآسیاب  ، سرداب پایین ، سرداب بالا و محل کمپ عشایر ساعت 4:45 به ابتدای مسیر پیمایش رسیدیم . پس از توقف کوتاهی  همگی دوستان در قالب تیم 18 نفره راس ساعت 5 پیمایش خود را از جبهه شرقی به سمت قله شاهان کوه آغاز کردند ابتدای پیمایش هوا نسبتا سرد بود و پس از گذشت یک ساعت به دو راهی ترک مسیر پیمایش ( ابتدای تنگ عرب ) رسیدیم . مسیر پر تردد و عمومی صعود و فرود قله از جبهه شرقی و تنگ عرب میباشد که مسیری با شیب زیاد و دست به سنگهای متعدد میباشد و طبق هماهنگی و برنامه ریزی که از قبل داشتیم مسیر سمت چپ تنگ عرب متمایل به جنوب شرقی که دارای شیب کمتری و مقداری طولانی تر بود انتخاب شد تا دوستان در مواجهه با دست به سنگ و شیب زیاد دچار چالش کمتری شوند . مسیر انتخابی در ابتدا بصورت پاکوب تا حدود ارتفاع 3400 بود و از آن به بعد تا رسیدن به خط الراس عمدتا سنگی هست . ساعت 8 صبح توقف نیم ساعته جهت صرف صبحانه به دوستان اختصاص یافت و پس از آن ادامه مسیر با دست به سنگهای کوتاه و عبور از تیغه های خط الراس ادامه یافت و با عبور از چشم انداز انتهای تنگه عرب و رسیدن به پاکوب و شیب تند زیر قله همگی اعضای تیم بصورت منظم راس ساعت 12:45 موفق به صعود به قله شاهان کوه شدند

روی قله وزش باد حدود 30 کیلومتر داشتیم و پس از عکس گرفتن و ثبت لحظات صعود ساعت 13:45 فرود آغاز و پس از پیمایش 15 دقیقه در محل مناسب زیر قله دوستان مشغول صرف ناهار شدند و تیم بصورت منظم در ساعت 14:45 به سمت پایین و دره تنگ عرب حرکت کردیم با توجه به طولانی شدن زمان پیمایش و کوتاهی روز و طولانی بودن مسیر صعود در نهایت تصمیم به فرود از همان مسیر شرقی ( تنگ عرب ) گردید. مسیر تنگ عرب  دست به سنگهای متعدد و عبوری چالش برانگیز داشت که خوشبختانه همگی اعضای تیم با حمایت دوستان و همنوردان این مسیر پر از چالش با موفقیت عبور کرده و در ساعت 20 به انتهای تنگ عرب رسیدیم و ساعت 20:30 به کمپ عشایر و انتهای مسیر پیمایش رسیده و همگی دوستان سوار بر مینی بوس شده و ساعت 22  به اقامتگاه بومگردی رسیدیم و پس از آماده شدن و دوش گرفتن و رفع خستگی ساعت 23:15 با اتوبوس رهسپار شیراز شدیم و همگی اعضای تیم  در سلامت کامل ساعت 9 صبح به شیراز رسیدیم.

جا داره تشکر ویژه از همه دوستان و همنوردانی  که در این صعود از جان و دل وقت گذاشتن و همکاری صمیمانه ای داشتن کمال تشکر و قدر دانی را داشته باشم.

اعضای گروه:

آقایان : مسعود حجتی، امید خواجه ای ، صادق قاسم خوانی ، سعید سلطانی، ایمان نداف ، محمد پناهی، عباس قائدی ، وحید دانشگر ، حمیدرضا صداقتلدینی 

خانم‌ها : فاطمه گوهری ، آسیه رحمانی ،  نازآفرین حجتی ، زینب حاجیان،  مهسا نگهبان ، نگین حسین‌زاده ، بهناز دانشی ، هلما گلچین ، شیرین بهمنی

 عکاس گروه : امید خواجه‌ای

 

 

از   12   رای
7.97

  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.