En
سیالان قزوین
جمعه 14 مرداد 1401

بازدید: 2296

از طبیعت چیزی را برنمیداریم جز عکس و خاطره و چیزی را به جا نمی گذاریم جز رد پا.”

گزارش برنامه سیالان

(باشگاه کوهنوردی آرش شیراز)

باشگاه :آرش شیراز        سرپرست برنامه : آقای سعید سلطانفر      تعداد اعضا: 12 نفر

تاریخ :22 تا 24 تیر ماه ۱۴۰۱  وسیله نقلیه : یک دستگاه مینی بوس

قله: سیالان قزوین               رشته کوه : البرز غربی                           وضعیت اب و هوا: آفتابی و معتدل

منطقه و جبهه صعود: روستای هنیز، جانپناه سیالان، گردنه سیالان، قله       چشمه در مسیر: وجود چشمه های متعدد

مسیر: عمدتا پاکوب همراه با مسیرهای ریزال

مسافت پیمایش : 28 کیلومتر     ارتفاع قله: 4175 متر               میزان سختی : ۳/۵

نوع مسیر: پاکوب          پوشش آنتن دهی موبایل: ضعیف و همراه با اختلال در طول مسیر

پوشش گیاهی: درختان کاج به نام اورس، سرو کوهی ،گلهای ختمی ،چای کوهی، والک، گلپرو.. پوشش گیاهی این منطقه را تشکیل می دهند.

گوناگونی جانوری : عقاب ، خرگوش، کبک، مارمولک، بز و کل کوهی و ... پوشش جانوری منطقه است.

میزان سختی مسیر (براساس سیستم یوسمیتی): 3 از 5

اطلاعات دسترسی به قله

نام استان: قزوین                            نام شهر: معلم کلایه              نزدیک ترین روستا: هنیز

فاصله تا شیراز: 1050 کیلومتر             نزدیک ترین درمانگاه : استان قزوین - روستای زر آباد - خانه بهداشت

فرهنگ و زبان روستاییان محلی: لهجه مازندانی و ترکی

وجه تسمیه نام قله صعود شده:

در مورد وجه تسمیه این قله روایت‌های گوناگونی است؛ بعضی علت را سنگ‌های فراوان سیاه بر روی قله می‌دانند و برخی باد شدید و هوای سرد قله را که منجر به تیره شدن پوست می‌شود. بعضی دیگر ابرهای سیاه قله یا اینکه روی قله به دلیل پایین بودن میزان اکسیژن چشم به سیاهی می‌رود را علت نامگذاری می‌دانند؛ ولی علتی که بیشتر عقلانی به نظر می‌رسد وجود سه یال از قله‌های کندیگان، بلس کوه و خانه‌بن به این قله می‌باشد.

بلند ترین قله استان قزوین، با ارتفاع ۴1۷۵ از سطح دریا در مرز استان‌های مازندران و قزوین قرار گرفته‌است. این قله امتداد شمالی رشته کوه البرز محسوب میشود. قله سیالان را می‌توان شرقی‌ترین و بلندترین قله در خط‌ الرأسی غربی–شرقی در نظر گرفت که شامل قله‌های اصلی سماموس، خشچال، کندیگان و سیالان است. این خط ‌الرأس از جنوبِ قله سماموس آغاز می‌شود و به سوی شرق تا قله سیالان و دره سه هزار ادامه می‌یابد. دامنه‌های شمالی قله سیالان در منطقه تنکابن قرار دارد؛ به طوری که دامنه‌های شمال شرقی به دره سه‌هزار و دامنه‌های شمال غربی به دره دوهزار می‌رسد. همچنین دامنه‌های جنوبی آن به شهرستان قزوین و دره الموت مشرف است. به صورت کلی قله سیالان را می‌توان از مسیر شمالی، جنوبی و خط‌ الراس صعود کرد که مسیرهای شمالی و جنوبی به ترتیب از دره‌های دوهزار و هنیز پیمایش می‌شوند.

گزارش صعود روز اول

روز چهارشنبه بیست و دوم تیرماه1401  به همراه 12 نفر از اعضا

سرپرست برنامه: سعید سلطانفر

بانوان: فاطمه گوهری سهیلا رئیسی نادیا جعفری لیلا جمشیدی مرضیه تاجیکی زهره کریمی فریبا احمدی سمیرا سیامک

آقایان: وحید سلطانفر- ایمان نعمتی- ایمان نداف فرد- حمید پوربهی

ساعت 5 صبح بیست و دوم تیرماه شیراز را به مقصد قزوین و صعود سیالان ترک کردیم صبحانه را ساعت 8:30 در کنار مسجدی در راه  شهر آباده صرف شد و استراحت کوتاهی داشتیم و مسیر را به سمت اصفهان ادامه دادیم. در بین راه چند مورد توقف و استراحت کوچک با هماهنگی سرپرست صورت گرفت. در ساعت 14:30 نهار را در مجموعه بین راهی شیک و مجلل همای سعادت در کیلومتر 3 جاده دلیجان، سلفچگان صرف کردیم و بعد از استراحت کافی به ادامه مسیر پرداختم.

ساعت 19:30 به شهر قزوین رسیدیم. بعد از گذشت مسیرها و شهر های در راه ساعت 22:15 به شهر معلم کلایه رسیدیم که در واقع آخرین شهر است  و بعد از آن بیشتر در مسیر روستاهای کوچک و بزرگ وجود دارد در این شهر همراهان وسایل مورد نیاز برای شام و صبحانه را خریدند و دوستان شام مختصری را در همین مکان میل کردند.  با ادامه مسیر به روستای آتان رسیدیم و با توجه به ناتوانی راننده به دلیل خستگی و همچنین وارد نبودن به مسیر با هماهنگی که سرپرست با همنوردان داشتند شب را در یک محیط آرام، مسطح و بدون باد در کنار امامزاده روستای آتان تا صبح بسر کردیم.

روز دوم صعود

صبح زود پنچ شنبه یک مینی بوس که با هماهنگی سرپرست از قبل آماده شده بود منتظر ما برای بردن تیم به سمت روستا هنیز بود. ساعت 6:00 صبح به سمت روستای هنیز به راه افتادیم. مسیر واقعا زیبا و کوهستانی با انبوه درختان گردو گیلاس بود که چشم هر بیینده ای را نوازش می کرد. در ادامه به خانه کوهنوردی آقای قبادی در روستای هنیز رسیدیم. خانه خیلی با صفایی بود با سکوی که ویو آن درختان گیلاس بودند و با اجازه خانواده آقای قبادی بچه ها تیم دل سیری از گیلاس ها طبیعی و ارگانیک در آوردند.

بعد از صرف صبحانه و دوش گرفتن اعضای تیم کوله های خود را تفکیک کردند و کوله مناسب پیمایش را آماده کردند و بقیه وسایل مازاد را در خانه کوهنوردی گذاشتند و وسایلی که باید توسط قاطر ها حمل می شد را در گونی ها مخصوص گذاشتند. در ساعت 11:30 همگی تیم آماده و سرحال با قدم های استوار به ستون به سر قدمی آقای سعید سلطانفر برای کسب یک تجربه جدید به سمت قله سیالان به راه افتادیم.

در ابتدای مسیر از بین باغات روستای هنیز حرکت کردیم که مردم سخاوتمند روستای هنیز به دوستان انواع میوه ها را هدیه می دادند. قله سیالان از محدود قله های است که از ابتدایی مسیر با شیب تند و از ارتفاع 2200 متری از سطح دریا شروع می شود. پس از گذشتن از شیب نسبتاً بالایی منظره روستا و طبیعت اطراف آن حس خوب یک صعود دلچسب را می داد هوا و وزش نسیم خنک کوه پیمایش شیب را برای اعضای تیم راحت کرده بود. بعد از گذشت 2 ساعت از مسیر پیمایش تا جانپناه آخرین درختان سرو هم به پایان می رسد و تا اولین چشمه در مسیر 2 ساعت پیاده روی لازم است.

به دلیل وجود چشمه های متعدد در طول مسیر لازم به حمل مقدار زیادی آب توسط افراد تیم نبود که سرپرست برنامه از قبل به اعضای تیم تذکر کرده بودند. در ساعت 15:30 در کنار یکی از همین چشمه ها و با هماهنگی سرپرست در سایه یک درخت اعضای تیم نهار را میل کردند و بعد از استراحت کافی ، تیم انرژی مثبتی برای ادامه پیمایش پیدا کرد. در طول مسیر مناظر زیبا همراه با صدای جوشش آب طروات و انرژی اعضای تیم را بالا برده بود. بطوری که اعضای تیم بدون کوچک ترین آثار خستگی ساعت 19 به چانپناه فلزی رسیدند. سرپرست مکان مناسب برای برپایی کمپ و شب مانی را انتخاب کردند و اعضای تیم با همکاری هم چادر های شب مانی خود را برپا داشتند. دوستان شام را دور هم میل نموده و بعد از صرف شام و صحبت های سرپرست برای چیدن کوله قله و آماده شدن برای خواب خوب به سمت چادرهای خودشان رفتند. در کنار چانپناه چندین چشمه آب برای مصرف وجود دارد.

روز سوم صعود

صبح جمعه 24 تیر ماه ساعت 3:30 بیدار شده و پس از جمع کردن وسایل و انجام چند حرکت ورزشی جهت گرم شدن بدن در ساعت 4:45 پیمایش را با نسیم هوای سرد کوهستان شروع کردیم. پس از گذشتن از شیب نسبتا تند و پیچ وخم ها و عبور از پستی و بلندی های مسیر به ابتدای خط الراس قله رسیدیم و در مکانی مناسب صبحانه را صرف کردیم تا تیم با انرژی مضاعف آماده صعود به قله باشد که در دیدرسمان قرار داشت. پس از صرف صبحانه به مسیر خود به سمت قله ادامه داده و در ساعت 8:45 تمامی اعضای تیم موفق به صعود به قله شدند.

روی قله پس از کمی استراحت و گرفتن عکس یادگاری با دوستان هم گروهی و عکس انفرادی در ساعت 9:30 مسیر بازگشت را در پیش گرفتیم. یکی از مشکلاتی که اعضای تیم را در برگشت ناراحت کرد مصدومیت یکی از اعضای تیم بود که واقعا در مسیر برگشت خیلی اذیت شد و با هماهنگی سرپرست تیم با سرقدم جدید به سمت چانپناه حرکت کردیم و خود سرپرست با مصدوم به صورت آهسته جهت جانپناه را در پیش گرفتند و ساعت 12 به چانپناه رسیدیم . پس از کمی استراحت و جمع کردن وسایل و چادر ها ساعت 13:45 به سمت روستای هنیز حرکت کردیم. تمامی اعضای تیم ساعت 18:30 به خانه کوهنوردی آقای قبادی رسیدیم و پس از استراحت و نوشیدن چای تمام تیم یک دوش سبک و سرحال گرفتند و آماده حرکت به سمت شیراز شدیم.

با توجه به پیمایش  12ساعت و خستگی دوستان همه داخل مینی بوس به خواب خوش رفتند و ساعت 18 روز شنبه 25 تیر ماه 1401 همگی در کمال سلامت به شیراز رسیدیم. جا دارد از راهنمایی های جناب آقای سلطانفر که با دلسوزی و مسئولیت پذیری مثال زدنی، قدم به قدم ما را همراهی کردند تشکر کنیم و همچنین از همراهی صبورانه اعضای تیم سپاسگزاریم که همگی صعودی لذت بخش و خاطره ای ماندگار را برای ما رقم زدند.