صعود به قله دماوند از جبهه غربی

گزارش قله دماوند ( جبهه غربی )
قله دماوند با ارتفاع ۵۶۷۱متر، بلندترین قله ایران زمین در البرز مرکزی، در جنوب استان مازندران و شمال شرق استان تهران واقع شده است.

اگرچه در منابع و گزارش‌های کوهنوردان مسیرهای متنوعی برای صعود به قله دماوند گزارش شده است،مسیرجبهه غربی ، یکی از مسیرهای رایج‌ برای صعود به این قله می‌باشد که پناهگاه سیمرغ در ارتفاع ۴۲۰۰ متر درمسیر صعود احداث گردیده است ، در منابع و گزارشهای مختلف اطلاعات متنوعی درباره دماوند، شهرها و روستاهای اطراف آن، رودخانه‌های اطراف، پوشش گیاهی و جانوری، یخچالها و … وجود دارد که به جهت تکرار زیاد از ذکر آن خودداری مینماییم

جبهه غربی دماوند

با توجه به اینکه هدف ما در این برنامه صعود از جبهه غربی بود، در اینجا بیشتر به مسیر غربی و ویژگی‌های آن می‌پردازیم. اولین مسئله اینکه در ابتدای مسیر صعود و در نزدیکی آن شهر یا روستایی وجود ندارد و نزدیکترین محل به آن، روستای پلور با یک جاده خاکی نامناسب و با بیش از ۲۶ کیلومتر فاصله قرار دارد. همانطور که اشاره شد جانپناه سیمرغ در مسیر صعود قرار دارد و معمولا بعنوان محل شب مانی انتخاب شده و صبح روز بعد حرکت به سمت قله آغاز می‌شود. از جانپناه تا قله شیب متوسط مسیر نسبتا زیاد است که در برخی قسمت‌ها شیب مسیر کم و در برخی قسمت‌ها مثل قسمت‌های انتهایی شیب مسیر زیاد می‌شود. همچنین با مسیر متنوعی شامل عبور از روی صخره‌ها و دست به سنگ‌های ساده و همچنین صعود از شن اسکی در شیب زیاد که انرژی‌بر است مواجه خواهید شد. نکته دیگر اینکه با باد غالب منطقه که از غرب می‌وزد روبرو خواهید شد و از طرف دیگر از آنجا که از یال غربی صعود می‌کنید تا نیمه‌های روز از آفتاب خبری نیست که این دو باعث می‌شود در روز صعود سرمای بیشتری را تجربه کنید. و ظاهرا ادم احساس میکند که اکسیژن کمتری در این مسیر وجود دارد/.

معمولا کوهنوردانی که برای اولین بار قصد قله دماوند را می‌کنند جبهه جنوبی مناسبترین مسیر میباشد

تعداد دوازده نفر از همنوردان باشگاه کوهنوردی آرش – شیرازدر روز جمعه۹۸٫۵٫۴ساعت ۱۶٫۴۵ازترمینال کاراندیش شیراز بطرف آمل حرکت کردیم.و ساعت ۷٫۱۵ در پلور پیاده شده و توسط دو دستگاه پاترول ساعت ۷٫۴۵ بطرف پارکینگ سیمرغ حرکت کرده که بعد از طی مسیر خاکی و آسفالت و گذر از منطقه چال چال ودیگر مناطق عبور کرده ساعت ۹ به پارکینگ سیمرغ رسیده پس از صرف صبحانه ساعت ۱۰٫۱۰استارت حرکت زده شد.ساعت۱۳٫۵۰پس از پیمایش ۳٫۷۵ KM در ارتفاع ۴۲۰۰متربه پناهگاه سیمرغ (یکی از قدیمی ترین پناهگاهها) رسیدیم.پس از صرف ناهار ساعت۱۶٫۳۰ جهت هم هوایی تا ارتفاع۴۵۱۲ متری صعود کرده و سپس برگشتیم.شب را در پناهگاه استراحت کرده، و یکی از دوستان که از ناحیه مچ پا احساس ناراحتی میکرد از همراهی تیم صعود عذرخواهی نمود وساعت ۴ صبح روز یکشنبه بیدارباش و ساعت ۵ صبح با تیمی ۱۱ نفره بطرف قله از مسیری منحنی از سمت چپ مسیر اصلی جهت پرهیز از مسیر صخره ای حرکت کردیم.و پس از رسیدن به مسیر ریزالی که مناسب فرود میباشد مجدد وارد مسیری هموار از سمت چپ مسیر ریزال ، در نقطه ذیل به مختصات
۳۹ S 598652.04 m E 3979847.28 m N
شده که کاملا مسیری پاکوب میباشد ، تا ارتفاع ۵۱۰۰ متری صعود کرده مجدد با یک حرکت عرضی از نقطه
۳۹ S 599312.09 m E 3979916.12 m N
به سمت انتهایی مسیر صخره ای برگشته ، که در ظاهر فکر میکردیم مقداری مسافت اضافتر پیموده شده ولی پس از بررسی مسیر پاکوب سمت چپ ریزال حدود ۲۲۰ متر از مسیر اصلی مسافت کمتری و ایمن تری (بعلت حرکات زیک زاک بین سنگ و صخره ) پیموده بودیم /.

ابی روشن : مسیر صعود و عبور از صخره و دست به سنگ راحت

سورمه ای : مسیر فرود و شن اسکی

قرمز : مسیر صعود بدون در گیری با سنگ

پس از عبوراز مسیرهای پرشیب و تقریبا سخت و سرمایی شدید که دو نفر از همنوردان که از سوز سرما و باد شدید قصد فرود را داشتند با حمایت پوشاک دیگر دوستان مجدد به صعود ادامه داده و راسساعت ۱۴ موفق به صعود دماوند (جبهه غربی) شدیم که پس از سجده شکر و گرفتن عکسهای یادگاری(بمدت یکساعت)راه برگشت را پیش گرفتیم.
متاسفانه نبود تابلو فلزی و حتی هیچگونه نمادی از بام ایران،دماوند پرابهت، دل هر کوهنوردی را به درد میاورد!!
ساعت ۱۵ درحالیکه سرعت باد بین ۲۵ تا ۳۵ km/s و دمای هوا منفی ۷ درجه بودمسیر ریزالی و دشوار و شیبهای تند شن اسکی با احتیاط کامل پشت سر گذاشته و ساعت ۲۰ به پناهگاه برگشتیم.
شب را در پناهگاه استراحت کرده و صبح روز دوشنبه ساعت۷٫۳۰ از پناهگاه بطرف پارکینگ حرکت کرده که در مسیر به پیشنهاد دوستان در پناه بادی صبحانه صرف شد(بمدت نیم ساعت)و ادامه مسیر…ساعت۱۰٫۱۵از پارکینگ سیمرغ طبق هماهنگیهای انجام شده با پاترول بطرف پلور و آبگرم لاریجان راه افتادیم.
دلش گرم و نامش آبگرم است
که این نام هم نشان دل گرم است
زمینش،دان نشیمنگاه یار است
هوایش برهمه کس سازگار است
بعداز استفاده دوستان از آبگرم ناهار هم در لاریجان صرف شده و ساعت ۱۵ مجددا بطرف پلور و در ساعت۱۷با ۳ دستگاه سواری بطرف ترمینال جنوب تهران حرکت کرده و بالاخره ساعت ۲۰٫۳۰ با اتوبوس vipبطرف شیراز حرکت کرده وساعت ۸٫۳۰صبح سه شنبه همگی شاد و سلامت و خرسند و راضی از یک برنامه فوق العاده عالی به شیراز رسیدیم.در اینجا از عوامل خوب برنامه ودوستان شرکت کننده کمال تشکر و قدردانی را داشته و این صعود خوب و شیرین را به باشگاه کوهنوردی آرش تبریک میگوییم‌
وضعیت آنتن دهی : تا پناهگاه ضعیف،در پناهگاه سیمرِغ بصورت منقطع آنتن میداد

۷ – هماهنگ کننده،مالی،کمکهای اولیه : خدیجه صفری
۸ – ماهرخ ارجی : مسئول گزارش

دیگرهمنوردان – حبیب طیبی ، امین خوشبخت ، کریم مهدوی ، حسین فروزانی

شاد و تندرست و پر انرژی مثبت باشید.

3 فکر کردم “صعود به قله دماوند از جبهه غربی

1. برنامه فوق العاده سنگین بود ولی با برنامه ریزی دقیق و حساب شده کاپیتان عباس جوانمردی از ۱۲ نفر یازده نفر صعود داشته و همگی بدون مشکل و صحیح و سالم به شیراز بازگشتم.

2. برنامه فوق العاده سنگین بود ولی با برنامه ریزی دقیق و حساب شده کاپیتان عباس جوانمردی از ۱۲ نفر یازده نفر صعود داشته و همگی بدون مشکل و صحیح و سالم به شیراز بازگشتیم.