قله تفتان

موقعیت کوه تفتان : این کوه در جنوب شرق ایران در۵۰ کیلومتری شمال شرقی شهر خاش واقع شده است.

تفتان تنها کوه آتشفشان نیمه فعان ایران  که فعالیت های شدید آتشفشانی در آغاز دوره گواترنر بر ارتفاع آن افزوده که اکنون با ارتفاع ۴۰۵۰ متر بلندترین کوه  استان سیستان بلوچستان  محسوب می شود.

تفتان در زبان پارسی به معنای گرماست. کلمه تفت به معنی گرم و سوزان است.علت آتشفشانی بودن این کوه خروج گاز گوگرداز درون آن می باشد.

کوه تفتان دارای ۵ قله به شرح زیر میباشد.

قله تفتان، قله زیارت در شمال تفتان، قله مادرکوه در جنوب، قله صبح در شمال شرقی و قله نرکوه در مغرب قله مادر می باشد.

مسیرهای صعود قله تفتان دره گل از یال شرقی و یال غربی است.

پوشش گیاهی شامل درختان پسته کوهی، بادام کوهی،گز، سیه چوب ،بنه، ارژن، آویشن، پونه، بومادران، ریواس، کاکوتی، گون، خارگلک، گرمونه، کاینی.

در هر چهارفصل سال امکان صعود وجود دارد اما در زمستان به علت باد شدید، سرد صعود سخت تری دارد.

گزارش برنامه :

ارتفاع قله:۴۰۵۰ متر

ارتفاع پای کار:۲۲۹۳ متر

ارتفاع پناهگاه ۳۲۲۸ متر

مسیر صعود:دره گل که داری چشمه و پناهگاه می باشد.

تیم ۷ نفره که ۵ نفر از اعضای باشگاه آرش یک نفر از مرودشت و یک نفر از بوشهر شرکت کردند.

در تاریخ ۱۳۹۸/۲/۱۱ ساعت ۱۲ از شیراز با اتوبوس  شیراز – زاهدان حرکت کردیم و ساعت ۳ بامداد به شهر زاهدان رسیدیم. بلافاصله بوسیله یه خودرو ون که از قبل هماهنگ شده بود به سمت خاش راس ساعت ۳:۴۰ دقیقه حرکت نموده و ساعت ۶:۴۵ دقیقه به خانه کوهنورد در اردوگاه دانش آموز دره گل رسیده و بعد از آماده شدن همنوردان ساعت ۷:۲۰ دقیقه صعود به سمت قله آغاز شد.

توقف محدودی جهت صرف صبحانه بین راه  در نظر گرفته شد.در ساعت ۱۵:۱۰ دقیقه به پناهگاه رسیدم، بعد از استراحت کوتاهی پیمایش از سر گرفته شد. ساعت ۱۳:۳۰ برفراز قله تفتان ایستادیم و بعد از گرفتن عکس یادگاری و فیلم ساعت ۱۴ به سمت پایین حرکت نموده و ساعت ۱۵:۴۵ دقیقه به پناهگاه رسیده و بعد استراحتی نیم ساعته به مسیر بازگشت ادامه دادیم. در نهایت ساعت ۱۸:۳۰ دقیقه به پای ماشین رسیدیم و به شهر زاهدان برگشتیم. و در منزل آقای صوفی استراحت کردیم. صبح جمعه از بازار زاهدان دیدن و خرید کردیم.

ساعت ۱۷:۳۰ با اتوبوس زاهدان – شیراز به سمت شیراز حرکت کردیم و ساعت ۹ صبح مورخ ۱۳۹۸/۲/۱۴ برنامه به اتمام رسید.