قله قلات

قلات نام روستایی کوهستانی است که در ۳۶ کیلومتری شمال غرب شیراز قرار دارد.

مسیر دسترسی به روستای قلات شیراز: در جاده شیراز به سپیدان (اردکان)، بعد از ۲۵ کیلومتر تابلوی روستای قلات و زیرگذر آن دیده می شود. انتهای جاده به قلات می رسد.

قلات روستایی با دو بافت قدیم و جدید است که تفاوت های آنها در سبک معماری سنتی و مدرن مشهود است . بافت قدیم (دهکده ی باستانی) قدمتی بس طولانی دارد .معماری آن منحصر به فرد است تلاش شده است که این بافت حفظ شود. بافت جدید در کنار خیابان اصلی قلات و در زیر بافت قدیم ساخته شده است.

وجه تسمیه روستای قلات: قلات در واقع همان کلات بوده که به معنی آبادی می باشد. روستای قلات در دامنه کوه سرخ شکل گرفته است.

قلات زمستان های سرد و پر برف، تابستان های خنک و سرسبز، پاییز رنگارنگ و بهار مطبوعی دارد . در مجموع سه آبشار بزرگ در دامنه کوه سرخ شیراز و حاشیه روستای قلات شکل گرفته است که از آن میان دسترسی به دو آبشار راحت‌تر است و گردشگران عادی نیز می‌توانند از آن بازدید کنند.

آبشار کوچک قلات در فاصله کمتر از ۲ کیلومتری بافت قدیمی قلات واقع شده است.

طبق برنامه ریزی ساعت ۶:۱۵ صبح روز جمعه ۹۸/۲/۲۰ از مجتمع خلیج فارس با وسایل شخصی به همراهی ۱۴ نفر به سرپرستی عباس جوانمردی به سمت روستای قلات براه افتادیم .

در ساعت ۶:۴۰ از ابتدای تنگ شب شتری راهی به سمت چشمه آب بالا کک شدیم .در چشمه آب بالا کک برای صبحانه توقفی کوتاه کردیم سپس راهی قله قلات گشتیم که در ساعت ۱۲:۴۵ پس از حدود ۱۱کیلومتر کوهپیمایی در مسیری  هموار بجز یک مورد دست به سنگ و یک کناره باریک که نیاز به دقت و احتیاط داشت ، موفق به صعود قله که دارای ارتفاع ۳۰۰۲ متر بود گشتیم .

مسِئولین و همنوردان شرکت کننده در برنامه

کمک ها : علی عباسی منش

مالی : خدیجه صفری

گزارش : میلاد فولادی

دیگر همنوردان : نسرین آزاد ، حمید جنتی ،حبیب طیبی ، ایلیاد مهماندوست ، شادان رامیار ، محمد عرفان سجادی